Hävning på grund av dröjsmål enligt konsumentköplagen.

Hej har köpt en MC i en affär i shlm som det saknades en del saker på. Hojen skulle vara leverans klar senast inom 3 veckor. Nu har det gått en månad. Jag har skrivit kontrakt samt betalat en handpenning på 5000 kr som står med. Har varit i kontakt med butiken och vill uphäva detta köp samt få tillbaka mina 5000 kr men dem säger att det inte har gått tillräckligt lång tid. Har jag inte rätt att få tillbaka mina pengar när den inte kan hålla vad som lovat?

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Köpet av motorcykeln skedde enligt Konsumentköplagen om du handlade som privatperson vid köpet. Ni har kommit överens om att leverans ska skett efter 3 veckor. Det har nu dröjt en tid över dessa tre veckor och ingen leverans har skett. Det föreligger därmed dröjsmål enligt 9§ kkl. Ett dröjsmål kan leda till hävning för köparen i de fall då dröjsmålet är av väsentlig betydelse, 13§ kkl. Utöver det redan nämnda är det möjligt med hävning om du vid dröjsmålets inträde meddelar ett fulgörelsekrav tillsammans med en tilläggstid. Detta innebär att om du meddelar en tilläggstid, som inte är alltför kort, så kan du häva köpet om de inte levererar motorcykeln inom den nya bestämda tiden. Är hävning aktuellt så ska din redan nerlagda betalning återgå.

Kan köpet hävas? Det beror lite på omständigheterna i fallet och är för mig svårt att svara på utifrån omständigheterna. Men om dröjsmålet inte är av väsentlig betydelse så kan du meddela en ny tid för att leverera motorcykeln och därefter häva köpet. Utan väsentlig betydelse torde en veckas dröjsmål därmed inte ge rätt till hävning.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Samuel LindbladRådgivare