FrågaKÖPRÄTTKöplagen10/09/2014

Hävning och skadestånd vid kontraktsbrott

Hej! Jag tog kontakt med en tjej via kurslitteratur.se för att köpa en kursbok. Hon verkade seriös på mailen och jag swichade över pengar till hennes konto via hennes telefonnummer. Som jag kontrollerade mot eniro. Både namn och nummer stämde. Hon hade även mailen kopplad till facebook så jag hade tillgång till både bild och vilket universitet hon gick på. Men det kom aldrig någon bok. Vi mailade mycket fram och tillbaka, jag reklamerade och gjorde även en förlustanmälan hos posten. Men fick till slut ett meddelande från posten att de sökt efter boken men ej funnit den. Så här i efterhand kan jag konstatera lite misstänksamheter i det hon skrev i mailen, bla hur och vart hon postade boken. Den är bl.a. för stor för att lägga på en vanlig brevlåda vilket hon sa att hon gjort. Jag försökte medla och bad henne betala tillbaka hälften tills det att boken dykt upp men det ville hon inte gå med på. Till slut så gjorde jag en polisanmälan. Jag gav dem hela mailkonversationen, namn, telefonnummer, bild, kontoutdrag, transaktionsnummer osv. Nu har jag fått besked om att förundersökningen läggs ner med hänvisning till att åtal inte skulle komma att ske till följd av bestämmelse om åtalsunderlåtelse. Motivering är att brottet inte förväntas leda till ett strängare straff än böter. Det var ingen stor summa så, ~600kr. Men för en student är det ändå en ansenlig summa speciellt eftersom jag fick köpa en ny bok istället.

Jag måste säga att jag är lite besviken över detta. Jag tycker inte att det kan bli mer självklart vad som skett. Hon har lurat mig på pengar men som jag förstår det så kommer hon inte att få någon påföljd av det? Kan jag göra något för att få tillbaka mina pengar ändå?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Först och främst, vad tråkigt att du inte fick din bok, men även om åklagaren bedömt att det inte finns bevis nog för en fällande dom vid ett straffrättsligt åtal har du möjlighet att stämma säljaren på civilrättslig grund. I och med avtalet om köpet av boken har hon åtagit sig att ge boken till dig, och då hon inte har gjort det har hon begått kontraktsbrott. Enligt 22§ Köplagen har du i detta fall rätt att häva köpet samt begära skadestånd.

Att köpet hävs innebär att alla prestationer ska återgå, dvs. säljaren ska återlämna dina pengar. Skadestånd kan du kräva för den extra kostnad som det innebar för dig att köpa boken i nyskick jämfört med om du hade fått köpa den för det överenskomna priset. En förutsättning för detta är att du lämnar ett hävningsmeddelande enligt 29§ Köplagen.

För att inleda en process måste du stämma säljaren vid domstol. Du kan kontakta en tingsrätt för att få mer information om hur du ska gå till väga.

Sofia LinderRådgivare