FrågaKÖPRÄTTKöplagen09/08/2013

Hävning och skadestånd pga. fel i vara

Jag sålde min bil för ca 3 månader sedan. Tre dagar efter att jag sålt den ringer personen ifråga upp och säger att det är något fel på bilen. Han uppger att han vill häva köpet. Jag erbjuder honom att följa med till verkstaden, eftersom liknande fel på bilen funnits tidigare och blivit reparerade och att garanti finns. Verkstan tar bilen, efter ca 1 månad ringer personen och säger att garantin inte täcker felet. Jag ber han vara på verkstaden och kräva att garantin bör täcka samt att han bör kontakta sitt försäkringsbolag. Köparen kräver nu reparations kostnader på 23,800 Vid köpet test körde han bilen och kontrollerade den, han överförde sedan pengar och ägarbytes bevis skrevs under. Inget annat skrevs. Jag uppgav att de varit ett fel på bilen för ca 11 månader sedan, visade han sedan kvittot på alla reparationer, och uppgav för honom att det snart var dags för service med byte av olje och oljefilter.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Köp mellan privatpersoner regleras i köplagen (1990:931) (KöpL). Det första som måste vara uppfyllt för att köparen ska kunna häva köpet och/eller kräva skadestånd är att bilen är felaktig, dvs. att det föreligger fel i varan.

Enligt 17 § KöpL föreligger fel om varan ifråga inte stämmer överens med vad som följer av avtalet gällande bl.a. kvalitet och andra egenskaper, om varan inte är ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet används, eller om varan på något annat sätt avviker från vad köparen med fog har kunnat förutsätta. Om varan har sålts med det allmänna förbehållet ”befintligt skick” föreligger fel om varan inte stämmer överens med uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren lämnat före köpet, om säljaren underlåtit att upplysa köparen om ett väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning, eller om varan är i väsentligt sämre skick än vad köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta (19 § KöpL). Vidare gäller enligt 20 § KöpL att köparen inte som fel får åberopa det han måste antas ha känt till vid köpet. Om köparen före köpet har undersökt varan får han inte så som fel åberopa det han borde ha märkt vid undersökningen.

Om bilen är att anse som felaktig eller ej beror således på dess överensstämmelse med det som avtalats, de uppgifter om bilen som du lämnat före köpet och bilens överensstämmelse med vad köparen haft fog att förutsätta om den. För att fel ska föreligga krävs också att det rör sig om ett sådant fel som köparen före köpet inte känt till och som han heller inte borde ha upptäckt vid sin undersökning av bilen. Har köparen känt till felet eller om han borde ha upptäckt det vid sin undersökning får han alltså inte åberopa det som ett fel. Huruvida det aktuella felet är ett sådant som köparen kände till eller borde ha upptäckt vid sin undersökning beror alltså på vilket fel det är; om det är något som du upplyst om så att han kände till det, eller om det är sådant att det borde ha upptäckts vid undersökningen av bilen.

Skulle bilen anses vara felaktig krävs även att köparen lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation) (32 § KöpL), och om köparen vill häva köpet måste även detta framgå av ett meddelande till säljaren (39 § 2 st. KöpL).

Köparen kan häva köpet om avhjälpande av fel (se 34-36 §§ KöpL) inte kommer ifråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen (37 § KöpL). Vidare måste, för att köparen ska kunna häva köpet, felet utgöra ett avtalsbrott av väsentlig betydelse för köparen och säljaren ska ha insett eller borde ha insett detta (39 § 1 st. KöpL). Vad felet består i får alltså betydelse för om han har rätt att häva köpet eller inte, och om felet är av väsentlig betydelse för honom krävs alltså att du insett eller borde ha insett det.

Vad gäller skadestånd har köparen rätt till ersättning för den skada som han lider pga. att varan är felaktig (40 § KöpL). Detta kan vara ersättning för bl.a. utgifter (se 67 § KöpL).

KöpL hittar du https://lagen.nu/1990:931

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare