Hävning och omleverans vid fel i vara
Hej! Jag har köpt en nästan ny Bmw m3 och skulle njuta av den i sommar! Motorn hade missljud och behöver nu bytas 3månader efter köp! Dels känns de inte rätt att missa hela glädjen med bilen i sommar då den blir stående på verkstad sen vill man gärna inte ha en nästan ny bil med motorbyte som ger frågetecken vid försäljning! Kan jag häva köpet eller begära få en ny bil?
Lawline svarar
Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Jag uppfattar din fråga som att du har köpt bilen av en näringsidkare eftersom du undrar om du kan begära en ny bil. Vid köp av näringsidkare blir konsumentköplagen tillämplig.
Reklamation
I första hand måste du reklamera felet till säljaren så snart som möjligt för att kunna hävda att motorn är fel. Helst inom två månader från det att du upptäckte felet men du har rätt att reklamera i 3 år efter det att du tog emot bilen, (23 § 1 stycket konsumentköplagen). I ditt fall har felet visat sig inom 6 månader efter köpet vilket innebär att felet anses ha funnits där redan från början och det betyder att säljaren är skyldig att vidta åtgärder, (20 a § konsumentköplagen).
Säljaren har rätt att avhjälpa felet
Du kan till en början inte häva köpet då säljaren har rätt att avhjälpa felet eller göra en omleverans om det kan ske inom skälig tid och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för dig, (27 § 1 stycket konsumentköplagen). Troligtvis kommer säljaren vilja reparera motorn eftersom det är billigare för honom.
Först om avhjälpande eller omleverans inte kan ske inom skälig tid efter din reklamation eller utan väsentlig olägenhet för dig kan du kräva prisavdrag för felet eller häva köpet (28 § 1 stycket konsumentköplagen). Hävning förutsätter att felet är av väsentlig betydelse för dig, (29 § konsumentköplagen). Eftersom du har bevisbördan för hävningsrätten kan du argumentera för din glädje till bilen och planerna för sommaren.
Om säljaren inte vill vidta åtgärder
Skulle det vara så att säljaren inte vill vidta några åtgärder alls har du rätt att hålla inne så mycket av betalningen som krävs som säkerhet för ditt krav på grund av att varan är felaktig, (25 § konsumentköplagen). Om betalning redan har sett kan du reparera motorn på en annan verkstad och sedan kräva ersättning av säljaren för den reparationen om det inte är oskäligt högt, (28 § 2 stycket konsumentköplagen)
Hur ska du gå till väga?
I första hand ska du reklamera felet för att kunna göra felet gällande och säljaren kommer troligtvis att erbjuda dig en reparation av motorn, vilket han har rätt till. Dina möjligheter till att häva köpet eller begära att få en ny bil är därför inte så stora.
Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänlig hälsning