Hävning och avbeställning vid konsumentköpeavtal

Har jag möjlighet att häva köpet av bil efter att jag betalat bilen men ej tagit emot den. Bilen är kvar på bilfirman med nycklar. jag har betalat kontant plus en bil som delbetalning. jag har ej heller överlämnat min bil till bilfirman.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du om du kan komma ifrån köpeavtalet eller inte.

Mitt svar är strukturerat så att jag först ger en rekommendation om vad du först bör göra samt sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Rekommendation

Undersök villkoren i just ditt avtal före du gör något annat.

Sammanfattning

Du kan nog inte häva köpet. Du kan dock istället avbeställa köpet, vilket dock kan medföra att du blir skyldig att betala en viss summa pengar till säljaren. Möjligen kan villkoren i ditt avtal innebära något annat.

När kan du i allmänhet häva ett köp?

Som jag förstår det har du köpt bilen som privatperson, av en företagare. Då gäller konsumentköplagen (KKöpL) för ditt köp, som huvudregel (se dess 1 §).

Jag antar att det som har hänt är exakt det du skriver i din fråga. Säljaren är alltså inte i något dröjsmål med bilen.

Du kan dessvärre inte häva köpet utan vidare, eftersom säljaren inte har brutit mot kontraktet. För att du ska häva krävs nämligen ett dröjsmål som är av väsentlig betydelse för dig (13 § första stycket KKöpL).

Kan du på något annat sätt komma ifrån köpet?

Emellertid behöver du inte häva köpet. Du kan istället avbeställa ditt köp (37 § KKöpL).

Du kan avbeställa köpet så länge som bilen inte har avlämnats. Bilen har avlämnats när den har kommit i din besittning (6 § KKöpL)

Observera dock att säljaren kan ha rätt till ersättning för vissa kostnader pga avbeställningen eller köpet (se vidare 41 § KKöpL). Du riskerar alltså att behöva betala säljaren en viss summa om du avbeställer köpet.

Spelar villkoren i just ditt köpeavtal någon roll?

Du kan möjligen ha en rätt att häva avtalet om det står så i avtalet. Ett sådant villkor vore nämligen till din fördel, varför det gäller trots att det inte står i KKöpL.

Därför rekommenderar jag att du även undersöker villkoren ditt avtal.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med konsumentköp är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare