Hävning efter avhjälpande vid fel i vara

Hej,

Jag köpte en rock på en sample sale hösten 2016. Under våren 2017 lämnade jag in den till huvudbutiken för märket då textilen i fodret hade börjat spricka upp på flera ställen. Butiken började då med att säga att reklamationer inte gäller då rocken köptes på en sample sale. Efter lite diskussion så tog de in rocken och lämnade in till en skräddare som lappade de skadade områdena. Bara någon månad efter hade textilen återigen börjat spricka upp så jag lämnade in den och fick den då lappad igen och då fick jag även en handskriven lapp av en butikspersonal där det står att rocken har lagats två gånger (som jag uttryckligen bad om). Nu har fodret återigen spruckit upp ännu en gång, men nu har butiken sagt att de inte tänker göra något mer, utan att de har varit schysta nog som har lagat den två gånger.

Min fråga är då: måste inte butiken ta in rocken igen i och med att de har "erkänt" fel när de redan tagit in den två gånger tidigare? Jag vill ju helst av allt lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka, då jag inte vill ha en rock som går sönder två gånger per säsong...

Mvh,

Tobias

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av frågan om du köpt jackan som privatperson eller som näringsidkare, men jag utgår från att den är köpt som privatperson. Har jag tolkat frågan fel är du välkommen att höra av dig på nytt!

Den lag som då blir tillämplig på frågan är Konsumentköplagen.

Fel i varan

Att varan är felaktig verkar det inte råda några tveksamheter kring, detta då den inte stämmer överens med den kvalitét man som konsument kan förvänta sig, 16§ 3 st 3p. Säljaren har även förstått detta och accepterat det då denne har valt att utföra reparationer. Att den är köpt på en "Sample Sale" påverkar inte denna bedömningen.

Avhjälpande och hävning

Du verkar ha reklamerat varan inom rimlig tid, vilket är ett krav för att få vidta några påföljder vid fel i denna. Du har även krävt att felet åtgärdas. Man har som konsument en rättighet att kräva att en säljare avhjälper felet om detta ses som skäligt, detta enligt 26§.

Skulle det vara så att man som konsument inte vill ha ytterligare avhjälpning, regleras denna möjligheten i 28§ samt 29§. Regelverket som gäller här ska tolkas som att om avhjälpande inte kommer på fråga (vilket det här inte borde göra med tanke på att det inte har hjälpt de två första gångerna) kan man häva köpet om felet är av väsentlig betydelse.

Att felet är av sådan betydelse borde ses som rimligt då jackan inte går att använda som tänkt och man ska även kunna kräva att säljaren inser detta. Med grund i dessa två paragrafer kan du därför kräva att köpet hävs och att du får tillbaka dina pengar.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alex Hallström

Alex HallströmRådgivare
Public question details image

Boka tid med jurist

Berätta om ditt ärende

Fyll i dina kontaktuppgifter och beskriv ditt ärende i korthet, så kommer vår partner Juridium att kontakta dig inom ett dygn nästkommande vardag. Din bokningsförfrågan är inte bindande.

0 / 1000