FrågaKÖPRÄTTKöplagen11/09/2013

Hävning av tjänst på grund av för sen leverans

Hej, Vi har ett problem som jag gärna skulle vilja ha hjälp med. Vi fick en offert, men inget avtal, från ett företag som skulle sköta vår sökoptimering. Efter att ha kollat på offerten som var bifogad som en pdf så sa vi att dom kunda köra på. Där stod leverans av en s.k on page-analys inom 25 dagar, därefter blev vi istället lovade per mail att leverans skulle ske inom 14 dagar. Dom hade tre veckor efter vi fick det lovat fortfarande inte levererat analysen och Jag avbröt samarbetet omgående. Dom vill ändå fakturera oss trots att dom inte levererade inom utlovad tid. Vad är det som gäller här? Vh Mikael

Lawline svarar

Hej,

Vad gäller köp av tjänster mellan näringsidkare eller privatpersoner finns ingen lag som reglerar just det förhållandet men ofta hämtas stöd från andra närliggande lagar till exempel köplagen.

Eftersom ni har godkänt offerten och sagt åt dem att "köra på" har ett giltigt avtal uppkommit. Att det är muntligt innebär bara att det kan vara svårare att bevisa men det är i det här fallet lika giltigt som ett skriftligt.

Om säljaren är i dröjsmål med sin leverans, som i det här fallet, har du som köpare/beställare rätt att dels hålla inne med betalningen tills leverans har skett (42 § KöpL) och dels att under vissa omständigheter häva köpet.

Eftersom det här rör sig om en tjänst/vara som säljaren tagit fram särskilt för era ändamål och efter era anvisningar måste ni visa att dröjsmålet har gjort att ert syfte med köpet har väsentligen förfelats genom dröjsmålet. Annars får ni inte häva köpet.

Det kravet kan vara uppfyllt om ni t.ex. inte längre skulle ha nytta av tjänsten på grund av dröjsmålet. Se 26 § Köplagen.

Då ska ni skicka ett meddelande till säljaren där ni meddelar att ni vill häva avtalet. Prestationerna ska då återgå och ni behöver inte betala fakturan. Om ni tycker att ni har hävningsrätt bör ni bestrida eventuella fakturor.

Med vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare