FrågaKÖPRÄTTKöplagen09/07/2015

Hävning av mopedköp

Hej!

för några dagar sen sålde jag en trimmad moppe till en annan person.

Jag hade berättat att den var trimmad och att den inte fick köras på offentlig väg men jag sa aldrig att när man ställer på den så behöver man ombesikta den. Nu kräver köparen att han får häva köpet annars kommer han att polisanmäla mig, gör han rätt i detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Din fråga berör egentligen två aspekter; dels om köparen har rätt att häva köpet och dels om han har rätt att polisanmäla dig.

Vad gäller hävning av köpet så gäller enligt köplagens 39 § att köparen får häva köpet om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom och säljaren insett detta. Så först och främst krävs att det förekommit ett avtalsbrott, dvs att han inte fått det som avtalats.

Om det stämmer att du har upplyst honom om att mopeden var trimmad och inte fick köras på vanliga vägar så verkar det ju som att han var medveten om att det var en trimmad moped han köpte och i så fall överensstämmer ju varan (mopeden) med avtalet. I så fall så föreligger inget avtalsbrott och köparen har inte rätt att häva köpet.

Du säger även att han vill polisanmäla dig. Detta har han all rätt att göra, men det betyder inte att polisen kommer att gå vidare med någon undersökning. Det framgår inte av din fråga vad det är han vill polisanmäla, men om han menar att polisanmäla dig för att du inte vill häva köpet så är detta inte något som polisen befattar sig med.

Elin BrännströmRådgivare