FrågaKÖPRÄTTKöplagen21/02/2014

Hävning av köpavtal

Jag har sålt en surfplatta till en köpare. För mig har den fungerat felfritt i två månader. Hen undersökte den vid köptillfället, var nöjd och betalade. Två dagar senare hör hen av sig och hävdar att den inte går att sätta på eller ladda. Efter instruktioner från mig får hen igång den men hävdar att den inte går att ladda. Hen vill häva köpet och få pengarna tillbaka. Hen har lämnat in den till en butik för att reda ut felet. Kan hen kräva att jag ska betala för felet? Kan hen häva köpet?

Lawline svarar

Hej!
Kul att du vänder dig till Lawline för dina funderingar!

Enligt 20 § 2 st KöpL får en köpare inte åberopa fel som han borde ha märkt vid undersökning av varan. Enligt mitt perspektiv är det brukligt att kontrollera elektronikvarors energitillförsel, eftersom att det är en så vital del av varans funktion. Om felet funnits vid köpet borde köparen ändå upptäckt detta, vilket gör att köparen inte får åberopa det som fel på varan. Om felet uppkommit senare än köpet, står köparen för denna risk, se 21 § 2 st samt 13 § KöpL.

Köparen bör i detta fall inte ha någon hävningsrätt pga av att den inte går att ladda.

Hoppas jag svarade på din fråga.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare