FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/09/2015

Hävning av köp, vem ska stå för frakten?

Hejsan.

Har en fundering.

Om man köper från en privatperson så gäller ju köplagen.

Men nu om man ser att varan är sönder när den har kommit fram o man kommer överens

om att köpet går tillbaka

Vem ska betala frakten tillbaka till säljaren?

Säljaren eller köparen?

Så t.ex jag köper en sak för 100 kr inkl frakt.

Ska jag då har 100 kr + fraktkostnaden tillbaka?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline!

Om jag förstår din fråga rätt så har du och säljaren kommit överens om att köpet ska hävas. Enligt 64 § köplagen ska, när ett köp hävs, köparen återlämna varan till säljaren som i sin tur ska betala tillbaka pengarna till köparen. Med anledning av att det är köparens skyldighet att återlämna varan bör rimligen kostnaden för frakten stanna på honom/henne. Viktigt att tänka på är dock att köplagen är en så kallad dispositiv lag. Detta innebär att köplagens regler endast gäller om man inte avtalat om något annat. Köparen och säljaren kan alltså komma överens om att tex dela på kostnaden för frakten.

Med vänlig hälsning,

Jakob BorinRådgivare