Hävning av köp pga. fel i vara.

Hej ska göra en lång historia kort!

jag gjorde en jämt bytesaffär på en bil på en bilfirma, värde på bilaffären är 50,000kr

Enligt annonsen är bilen besiktad till 2018 bilen har rullat ca13000mil allt va i toppskick enligt annonsen

Kommer hem med nya bilen, hittar dolda fel, åkte till bilprovningen och bad om gammal protokollen från 2016, bilen hade då rullat ca21000mil plus att bilen inte var besiktad för 2017 han manipulerade pappret och mätarinställningen,

Åker till firman och vill häva köpet,

Han har lyckats att sälja min gammal bil jag bytte in,

Krävde 50,000kr som han påstod sig inte ha,

Jag gjorde en polisanmälan på bedrägeri och detta lades ner. Vad ska jag göra för att få tillbaka mina pengar? Har en bil i garaget som jag inte vill ha och kan använda, skulle uppskatta lite mer råd och hjälp

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 16 § konsumentköplagen är en vara felaktig då den avviker från avtalet. I ditt fall har manipulationer skett och köpet avviker helt klart från vad avtalet säger. Du som köpare har all rätt att reklamera varan enligt 23 § konsumentköplagen, vilket du som köpare också har gjort. Du som köpare har rätt att vid fel i vara kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Utöver detta kan du som köpare även kräva skadestånd för den skada du lidit av felet. Detta enligt 22 § konsumentköplagen. Säljaren har rätt att i första hand avhjälpa felet eller omleverera varan oavsett vilken åtgärd du kräver om det inte skulle vara en väldig olägenhet för dig som köpare, se 27 § konsumentköplagen. I ditt fall anser jag att det är svårt att både avhjälpa felet eller få till en omleverans då det handlar om en bil. Det är alltså enligt min mening helt rätt av dig att kräva hävning, vilket innebär att prestationerna går åter, se 29 § konsumentköplagen. Du bör även ha rätt att kräva ut skadestånd enligt 30 § konsumentköplagen.

Då säljaren menar att han inte är villig att häva köpet och betala tillbaka pengarna rekommenderar jag att du kontaktar en utav våra jurister för vidare rådgivning, det kan du göra här. :)

Hoppas att detta svar hjälpte dig! :)

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare