Hävning av köp / omleverans
Lawline svarar
Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
I det här fallet har du som privatperson handlat från Media Markt, det innebär att Konsumentköplagen (KKöpL) är den lag vi kan tillämpa.
Vad som innebär fel i varan kan vi läsa i KKöpL 16 §, om säljaren dessutom var den som installerade spisen så är fel på grund av installationen också att anse som fel i varan enligt KKöpL 16 a §.
En reklamation ska göras inom skälig tid från det man upptäcker eller borde upptäckt felet, frågan om vad som är skälig tid kan bero på vad det handlar om men enligt KKöpL 23 § anses reklamationer gjorda inom två månader alltid ha inkommit inom skälig tid. Reklamationsrätten gäller i tre år från det att du tog emot varan.
De påföljder du har rätt till vid fel i varan finner du i KKöpL 22 §, dessa är följande: avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Man har även rätt att hålla inne betalningen enligt 25 §. Slutligen kan man även begära skadestånd enligt 30-32 §§.
I din fråga säger du också att du måste bevisa att felet är ursprungligt. Ett fel som visar sig inom sex månader från köpet anses ursprungligt om inte annat kan visas eller om det är oförenligt med varas eller felets art. Om det inte gått mer än sex månader är det alltså säljaren som ska bevisa att felet inte är ursprungligt.
Då Bosch / Media Markt redan tagit på sig ansvaret att försöka reparera varan fyra gånger låter det som att du verkligen har rätten på din sida. Man brukar säga att säljaren har rätt till två reparationsförsök men det är inget som man finner i lag utan är en rekommendation från allmänna reklamationsnämnden (ARN) läs mer här.
Med vänlig hälsning