Hävning av köp av häst

Hej

Vi köpte ponny på ett försäljningsstall i somras där vi hade 3 månaders rätt till att byta till likvärdig ponny om det inte skulle fungera. Detta fick vi göra då det var olika saker som inte fungerade med ponnyn. Detta var inga problem. Bytte till annan ponny som är jättemysig men han kan inte galoppera rätt. Är tydligen inte rätt utbildad och då har han börjat stegra och göra bocksprång för att han inte orkar i galoppen. Detta har vi nu påpekat till försäljningsstallet som tidigare har sagt att han är utbildad m.m Detta stämmer då tydligen inte och försäljningsstallet tycker nu att vi börjar bli lite "jobbiga" och vill inte svara på våra samtal. Vi har även här 3 månaders rätt till byte om något inte fungerar men jag tycker i detta fall har de inte berättat sanningen och önskar pengar tillbaka istället. Finns det någon chans att vi skulle kunna få det tror ni? Eftersom ponnyn inte är utbildad rätt som det står i annonsen och som de säger så tycker jag att vi skulle kunna få det! Känns inte rätt att byta ponny en gång till eftersom man inte kan lita på deras ord längre. Det går att utbilda ponnyn men enligt en B-tränare tar det ca 1 år och detta är ju inte vad vi köpte.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

På din fråga förstår jag det som att du som konsument köpt hästen av en näringsidkare (försäljningsstallet), vilket gör att Konsumentköplagen (https://lagen.nu/1990:932) är tillämplig. Då ponnyn ni har köpt inte är utbildad på det sätt som ni har avtalat, genom annonsen och genom era muntliga kontakter, stämmer den inte överens med avtalet och är därmed att anse som behäftad med ett fel, Konsumentköplagen 16§. När en vara är behäftad med ett fel är säljaren i första hand skyldig att avhjälpa felet (vilket kanske kan bli svårt i detta fall) eller företa omleverans, det vill säga att ni får en annan ponny. Detta gäller dock inte om en sådan åtgärd innebär en väsentlig olägenhet för köparen, Konsumentköplagen 27§. Det faktum att ni redan en gång har bytt ponny skulle kunna tyda på att ytterligare ett byte skulle innebära en väsentlig olägenhet. Om ni vill få pengarna tillbaka innebär det en hävning av köpet, och att prestationerna går tillbaka, det vill säga att ni lämnar tillbaka ponnyn och får pengarna tillbaka. För att hävning ska kunna ske måste felet vara av väsentlig betydelse för er, KKöpL 29§. Att felet ska vara väsentligt innebär ett högt ställt krav. Det är svårt att avgöra baserat på din berättelse om felet är tillräckligt väsentligt för att en hävning ska komma i fråga. Men det är givetvis viktigt att en ponny klarar att galoppera och det skulle kunna tala för att felet är väsentligt och att köpet går att häva.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare