Hävning av bilköp

Hej! Jag har köpt en BMW 330i Touring av en bilförsäljare i Västerås av årsmodell 2011, 8300 mil för 180 000 sek. Köpet gjordes den 12 nov 2015 men efter en månad upptäcktes en extrem hög oljekonsumtion i motorn. Jag anmälde detta till säljaren och bilen togs in för en kontroll. Inga andra åtgärder vidtogs från säljaren, utan jag skulle fortsätta köra tills säljaren hörde av sig. Den 30 mars togs bilen in för kontroll och då såg man att motorn var slut i cylindrarna. Hittills har säljaren inte velat komma med några direkta lösningar. Jag har föreslagit ersätta defekta bilen med annan likvärdig, men exakt någon sådan finns inte. Säljaren erbjuder dyrare bilar och vill ha mer betalt av mig för detta vilket jag aldrig accepterar! Kan jag häva köpet enligt lagen och hur gör jag? Tack på förhand! Hans.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ditt fall är konsumentköplagen (1990:932) (KKöpL) tillämplig då bilen är köpt av en firma, se närmare 1 § KKöpL. För att du ska ha rätt att häva bilköpet ska det föreligga ett fel enligt konsumentköplagen. I 16 § KKöpL stadgas det att fel föreligger när bilen inte är i avtalsenligt skick och avviker från vad du vid köpet kunde räkna med, exv. kvalité eller andra egenskaper. Att bilen har en hög oljekonsumtion i motorn skulle möjligtvis kunna ses som ett fel enligt denna bestämmelse.

För rätten till hävning krävs det vidare att felet ska ha funnits vid avlämnandet enligt 20 § KKöpL, även om felet visar sig senare. Enligt 20a § KKöpL anses ett fel som visar sig inom sex månader efter köpet ha funnits vid avlämnandet. Denna bestämmelse lättar på köparens beviskrav. Vid fel på bilen har du som konsument rätt till reparation, omleverans, prisavdrag eller hävning, detta enligt 22 § KKöpL. För att bl.a. få häva köpet behöver du reklamera bilen, enligt 23 § KKöpL, vilket du även verkar ha gjort.

Sammanfattningsvis får du häva köpet om felet är av väsentlig betydelse för dig, se 29 § KKöpL. Vad som är att anse som väsentligt avgörs från fall till fall. Värt att anmärka dock är att du som konsument enligt 26 § KKöpL har rätt att kräva att bilfirman reparerar felet, dock bara om det kan ske utan stora kostnader för säljaren.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!
Vänligen,

Azra HuzejrovicRådgivare