FrågaKÖPRÄTTKöplagen14/11/2013

Hävande av köp av defekt sadel

Hej, jag har köpt en dyrare westernsadel för ca 1 månad sedan. Men det verkar som att jag blivit lurad. Sadeln är sne och går inte att använda. Vad kan jag göra? Vill ju helst få tillbaka mina pengar (häva köpet). Hon sa inget om felen innan köpet. Det var något jag märkte när jag började rida med den. Kontaktade såklart direkt jag visste vad felet var. Men det dröjde ju ca 2 veckor då jag inte fick tag i sadelmakare. Hon menar att hon sålde den i "befintligt skick" och att den var så vitt hon vet hel. Men enligt sadelmakare så har detta varit sne längre tid då den är nött sne i sätet. Har alla konversationer kvar samt bilder hon skickade på sadeln. På de bilderna kan man se att den är sne om man zoomar in. Men var inget jag såg då och inget hon nämnde.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det som du kan göra är att i första hand stå på dig mot säljaren och hävda din rätt. Om detta inte hjälper behöver du gå till domstol med ärendet genom att stämma säljaren. Ifall sadelns värde understiger 22 500 kr kan tvisten hanteras som ett så kallat småmål, där tanken är att man för sin talan utan juridiskt ombud vilket håller kostnaden för parterna nere. Om sadeln är värd mer hanteras tvisten i ett vanligt mål där förloraren får betala kostnaden för rättegången, därför kan det vara av värde att rådgöra med någon juridiskt kunnig lite närmre hur dina chanser ser ut i en domstol innan du tar det steget. Men utsikten att få betala rättegångskostnaderna kan å andra sidan göra säljaren mer benägen att lösa tvisten utanför rättssystemet.

Här nedan kommer jag kort att beskriva din situation ur ett köprättsligt perspektiv:
Vid köp av lös egendom gäller antingen Köplagen eller Konsumentköplagen. I det här fallet verkar det som att Köplagen är tillämplig, eftersom att det låter som att du har köpt sadeln av en privatperson och att du själv tänkte ha den för privat bruk. Hävning är en av påföljderna av fel på varan som ges i Köplagen, och för att man ska få rätt att häva köpet behöver en rad villkor vara uppfyllda (om man inte har avtalat om något annat vid köpet).

För det första behöver ett faktiskt fel på saken föreligga, och köparen ska inte ha känt till detta innan köpet gjordes. Köparen behöver reklamera i tid till säljaren att det är fel på den köpta varan. Därefter ska Köplagens andra påföljder vid fel på varan användas innan det blir tal om hävning, dessa inkluderar avhjälpande och prisavdrag. Slutligen gäller att felet ska vara av väsentlig betydelse för köparen och att säljaren borde ha insett det för att hävning ska kunna göras.

Att säljaren säger att sadeln är såld i befintligt skick behöver inte tvunget betyda att så är fallet. Att en sak säljs i befintligt skick är något som bägge parter behöver vara överens om, och om en av parterna hävdar att det gäller så är det upp till den att bevisa att det är så. Om sadeln är att anse som såld i befintligt skick så blir själva felbedömningen lite annorlunda, men det är inte uteslutet att fel fortfarande föreligger.

Om man "börjar bakifrån" i kedjan av villkor så kan man säga att felet torde kunna sägas vara väsentligt, avhjälpande kommer förmodligen inte på fråga och reklamationen har du gjort i tid. Då återstår frågan om du kände till felet, eller kunde antas göra det, vid tillfället när köpet ingicks.

Om köparen före köpet undersöker varan och är nöjd med det skick han finner den i, eller låter bli att undersöka varan trots att säljaren rekommenderar att göra så, så kan felet inte göras gällande mot säljaren. Om du har köpt sadeln på distans och inte kunnat undersöka den är detta alltså inte något problem. Men likväl kan inte heller sådant åberopas som fel som köparen kände till innan köpet.

Jag kan inte uttala mig om huruvida du kan anses ha känt till att sadeln var sned innan du köpte den eller inte. Vid en eventuell tvist blir det gällande vad parterna kan göra mest troligt för tingsrätten, och flera faktorer kan spela in här - t.ex. sadelns kostnad och ålder, och vad som kan anses vara marknadspris för en sådan. Det är också viktigt att utröna om defekten på sadeln beror på ålder eller slitage, vilket du kunde antas ha räknat med vid köp av en begagnad sadel, eller om defekten/snedheten beror på ett fabrikationsfel eller liknande.

Vänligen

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare