FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/06/2015

Häva köp pga. felaktig bil?

Hej!

Jag har för drygt tre veckor sedan köpt en bil hos en bilhandlare. Bilen var 5 år gamma, har gått 15000 mil och kostade 230 000 kr. I annonsen på Blocket har säljaren uppgett att bilen är välvårdad, med full servicehistorik osv. I telefonkontakt med en av firmans försäljare har han vid flera tillfällen påstått att det är inget fel med bilen att den går jättefint osv.

Vid köptillfället har jag sett en varningstriangel som lyste och det var text: "Check Active Stabisiser Suspension System". Säljaren och försäljningschef på firman har påstått att detta berodde på att de har dagen innan köpet bytt däcken på bilen. De tog av vinterdäck och satte på sommardäck som var slitna och enligt de kommer varningen att försvinna med nya däck. På en auktoriserad verkstad har man konstaterat att felet beror på trasiga databoxrar och att säljare måste ha vetat om detta (felet hade inget att göra med däcken!) De har helt enkelt ljugit för mig. Senare har jag också upptäckt flera dolda fel (dåligt batteri, slitna bromsar, bilen drog åt vänster sida under körning, gasen höjdes av sig själv, osv).

Jag känner mig lurad i den här affären. Vilka möjligheter har jag nu? Helst skulle jag vilja annullera köpet och få pengarna tillbaka.

MVH

A.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Du har alltså köpt en bil, som enligt dig är så bristfällig att du vill häva köpet. Eftersom ni är två privatperson som ingått ett köpavtal är det köplagens regler som gäller. Detta gäller såvida inget annat avtalats (3 § köplagen). Som köpare har du en undersökningsplikt och du kan inte åberopa fel som du borde känt till vid köpet (20 §). Generellt när du som köpare misstänker att något är oriktigt, utvidgas din undersökningsplikt. Om du anade att bilen var bristfällig skulle du, för säkerhets skull, låta en utomstående sakkunnig undersöka bilen innan du genomförde köpet.

Hur långt din undersökningsplikt sträcker sig går inte klart att svara på, dock bör du genomföra en ordentlig kontroll. Det går inte att säga vilka delar som du måste undersöka, eftersom det inte finns någon bestämmelse om detta. Din undersökningsplikt står i avvägning med säljarens upplysningsplikt. Skulle fallet vara så att du frågat om något specifikt om bilen och att säljaren gett ett slags lugnande besked om det eventuella felet, skulle säljaren normalt ansvara för om bilen är mer felaktig än vad han angett. I ditt fall har säljaren hävdat att triangeln lyste eftersom de nyss bytt däck och att det sålunda inte var några allvarliga brister med bilen. Detta kan ses som ett lugnande besked och detta borde leda till att din undersökningsplikt anses fullgjord för denna del.

Vid ett bilköp bör det krävas av köparen att denne provkör bilen. Det framkommer inte om du provkört bilen, men har du inte gjort det, kan det betyda att du inte kan åberopa vissa fel som exempelvis inte är kopplade till varningslampan. Om fallet skulle vara så att säljaren uppmanat dig att undersöka anledningen till att varningslampan lyste, och du nonchalerat hans uppmaning, skulle du få ansvara för felet om felet skulle upptäckts vid en undersökning.

En köpare har rätt att häva köpet på grund av fel om avtalsbrottet var av väsentligt betydelse för köparen och att säljaren insåg eller borde insett detta (39 §). I lagförarbetena uttalas att kravet på väsentlig betydelse för köparen betyder att felet berövar köparen den huvudsakliga nyttan av vad köparen hade anledning att förvänta sig av avtalet. Det kan handla om ett en grundläggande egenskap saknas i varan. I ditt fall fanns det en mängd brister med bilen. För att hävning ska aktualiseras bör säljaren ges tillfälle att avhjälpa felet, det vill säga reparera bilen (34 §).

För att sammanfatta så är det en bedömningsfråga om du har rätt att åberopa felet. Vad gäller begagnade bilar måste köparen räkna med att bilen har några brister. Det är klart att säljaren agerat oärligt och att enligt min bedömning bör du kunna åberopa fel som är kopplade till varningslampan. Du bör i första hand ge säljaren möjlighet att reparera bilen. I andra hand kan du kräva prisavdrag och i tredje hand får du häva köpet. Tänk dock på att ha tillräckligt med underlag innan du bestämmer dig för att häva köpet, eftersom det är du som måste påvisa att felet är av väsentlig betydelse.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare