FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/10/2013

Häva köp på blocket efter motstridig information till köparen

Hej! Det är så att jag har lyckats skriva fel om en detalj i en annons på blocket. Detaljen är ingenting avgörande för produktens användning. Det handlar om ett typ av "grepp" på en innebandyklubba. Jag skrev alltså att det var typ 1 när det i själva verket var typ 2. Dock så hade jag infogat en bild där man tydligt ser att det är typ 2-grepp. Jag hade alltså skrivit fel i texten men visat korrekt i texten. Nu är köparen upprörd. Har han rätt att få tillbaka några pengar?

Lawline svarar

Hej,

För att med juridiska medel få tillbaks pengarna måste köparen stämma dig och få köpet hävt. Annars får han förlita sig på din goda vilja. Vid stämning kan han då hänvisa till avtalslagen och frågan blir då om det varit avgörande för köparens vilja att ingå avtalet att handtaget har varit av en viss typ. Sen kan man argumentera att det inte varit ett sådant vilseledande eftersom det gått att se något annat på bilden. Det här är inte ett helt klart fall, som du redan förstått. Liknande argument går också att föra med hänvisning till att det är ett fel enligt köplagen, men det blir även då en bedömningsfråga om: a) det är ett väsentligt "fel" som varit avgörande för beslutet att utföra köpet och b) om köparen borde ha insett felet genom att se på bilden.

Thomas HefnerRådgivare