FrågaKÖPRÄTTKöplagen20/08/2018

Häva köp av husbil

Hej! Köpte en husbil med årsmodell 1989 den 11/8 -2017 där säljaren sa att han lagat och tätat en fuktskada. Den 26/10 -17 upptäckte vi att det läckte in på samma ställe igen. Vi kom överens om att säljaren skulle täta om den och vi lämnade den 4/11- 17 och fick tillbaka den 1/5- 2018. Den 10/8 -18 upptäckte vi att det läckte in igen på samma ställe som säljaren en gång har lagat och sedan tätat om den. Eftersom det inte har regnat nåt på hela sommar så upptäckte vi inte läckaget förrän det regnade nu. Nu vill jag häva köpet eller att han återköper husbilen eftersom det inte har blivit lagat ordentligt. Har jag rätt i att göra det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga kan variera beroende på vilken lag som är tillämplig, köplagen (KöpL) eller konsumentköplagen (KkL). Jag kommer därför att besvara frågan utifrån båda lagar.

Köplagen

Köplagen är tillämplig om både säljare och köpare är privatpersoner, det vill säga där säljaren inte anses vara näringsidkare (1 och 4 §§ KöpL).

Enligt köplagens bestämmelser kan ett köp hävas om den sålda varan är behäftad med fel (39 § KöpL). Vad som anses vara fel framgår i 17-19 §§ KöpL. I 17 § första stycket KöpL stadgas bland annat att en vara ska anses vara behäftad med fel om varans egenskaper inte stämmer överens med vad som följer av avtalet. Vad som anses följa av avtalet är sådant som avtalats både muntligt och skriftligt innan köpet. I detta fall har säljaren angett att han har lagat en fuktskada. Om detta inte har gjorts föreligger fel i varan, då den i sådant fall avviker från avtalet.

Viktigt att notera är att köparen har en undersökningsplikt (20 § KöpL). Denna innebär att köparen inte får reklamera fel som denne måste antas känt till vid köpet.
Att husbilen är från 1989 talar eventuellt för att denna undersökningsplikt inte är uppfylld. Dess relativt höga ålder kan utöka undersökningsplikten, med tanke på risken för eventuella slitageskador.
Att säljaren gett uppgifter om att han har reparerat husbilen talar däremot starkt för att undersökningsplikten är uppfylld. I NJA 1996 s. 598 fastslogs att betryggande svar gällande eventuellt fel i vara kan minska undersökningspliktens omfattning. Fallet gällde, precis som här, fuktskada i husbil.

Skulle husbilen anses vara behäftad med fel måste ytterligare två förutsättningar vara uppfyllda för att köparen ska få häva köpet enligt 39 § KöpL. För det första måste felet vara av väsentlig betydelse för köparen. Vad som anses vara "av väsentlig betydelse för köparen" avgörs från fall till fall. För det andra krävs det att säljaren insett eller borde insett att felet var av väsentlig betydelse för köparen.

För att åberopa fel måste slutligen reklamation ske inom skälig tid från det att köparen märkt eller borde märkt felet (32 § KöpL). Av din fråga framgår att du nyligen märkt felet, varpå reklamation fortfarande är möjligt.

Konsumentköplagen

Konsumentköplagen är tillämplig då en näringsidkare säljaren en lös sak till en konsument (1 § KkL).

Då varan avviker från avtalet samt från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet är den felaktig (16 § KkL). De påföljder du kan göra gällande framgår av 22 § KkL. Det första steget för köparen är att kräva avhjälpande eller omleverans av varan, något som ni redan har gjort. Vanligtvis har dock säljaren två försök på sig att reparera varan och om samma fel återstår efter det andra försöket har köparen i regel rätt att neka fler reparationsförsök.

Om varan inte går att reparera eller byta ut har köparen rätt till prisavdrag (28 § KkL) eller hävning av köpet (29 § KkL). För att hävningsrätt ska anses föreligga krävs det att felet är av väsentlig betydelse.

Likt köplagen krävs det dock att reklamation sker inom skälig tid från det att han märkt eller borde ha märkt felet (23 § KkL). Av bestämmelsen framgår att meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet alltid ska anses ha lämnats i rätt tid. Eftersom att du nyligen märkt felet då att det inte regnat först nu, har reklamationsfristen inte löpt ut och du kan fortfarande åberopa fel i varan.

Slutsats

Då jag inte känner till alla omständigheter i ditt fall och inte har sett avtalet mellan dig och säljaren kan jag tyvärr inte svara på om ett fel föreligger. Av det som framgår av din fråga verkar det dock finnas goda chanser till att häva köpet.
Jag föreslår att du tar kontakt med säljaren och gör en reklamation. Detta gör du genom att framföra ett meddelande till säljaren där du påtalar felet. Ha i åtanke att denna typ av meddelande är bra att ha i skriftlig form för att bevisa att reklamationen har gjorts inom skälig tid.
Om du vill ha vidare hjälp i ditt ärende kan du kontakta våra jurister och boka in ett möte direkt på https://www.lawline.se/boka.

Lycka till!

Aksinja RönnlundRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Köplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo