Häva hyresavtal i förtid pga brist i lokalen

Häva hyreskontrakt för lokal i förtid pga vattenskada? Vi hyr en liten lokal som har drabbats av vattenskada. Personal mår dåligt och har börjat arbeta hemifrån för att de får allergiska reaktioner när de vistas i lokalen. Fastighetsägaren håller på att åtgärda felet. Om det skulle vara så att han inte kommer tillrätta med problemet utan att det eventuellt har fastnat mögel/fukt sporer i ventilationen kan man häva avtalet i förtid?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om det under hyrestiden uppstår skada eller brist i lokalen av ringare slag än vad som anges i 12 kap. 10 § jordabalken (JB) får hyresgästen säga upp avtalet i förtid om bristen inte kan avhjälpas utan dröjsmål och bristen är av väsentlig betydelse (12 kap. 11 § 1 st. 2 p. JB). För att bristen ska anses avhjälpt utan dröjsmål har det ansetts att avhjälpandet måste ske ”tämligen omgående”. För att bristen ska anses vara av väsentlig betydelse sägs i förarbetena att den måste medföra ”en verkligt avsevärd olägenhet”. Om hyresvärden har avhjälpt hela bristen förlorar hyresgästen sin rätt att säga upp avtalet. Uppsägning kan alltså endast ske så länge som bristen fortfarande föreligger och därmed inte är avhjälpt. En förutsättning för rätt att säga upp avtalet är dock att hyresgästen inte är ansvarig för skadan eller vållande till det hinder eller men som uppstått i nyttjanderätten (12 kap. 16 § 1 st. 1 & 3 pp. JB).

Som hyresgäst har man även rätt till skälig nedsättning av hyran för den tid som hyresrätten varit bristfällig (12 kap. 11 § 1 st. 3 p. JB). Bedömningen av vad som är en skälig nedsättning ska göras objektivt och anpassas efter bristens karaktär och omfattning. Som exempel kan sägas att om halva nyttjanderätten är oanvändbar så ska nedsättning ske med halva hyran.

Om hyresvärden alltså inte skulle kunna komma tillrätta med problemet ”utan dröjsmål” har du rätt att säga upp avtalet till att genast upphöra att gälla, under förutsättning att bristen är väsentlig och att du inte kan hållas ansvarig eller anses vållande för vattenskadan.

JB hittar du https://lagen.nu/1970:994

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare