Häva bilköp?

köpte bilen slutet av feb 2016.vid det första vårregnet visade det sig att bilen fylldes med vatten,lämnade in till Volvo som åtog sig att åtgärda felet.det visade sig att framrutan var bytt i dec 2015.undrar om man kan häva köpet eftersom jag ej vill ha en bil som varit full med vatten samt luktade allt annat än gott .hade haft bilen mindre än 3mån när felet anmäldes.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Konsumentköplagen (1990:932) (KKöpL) är tillämplig i ditt fall om bilen är köpt av en näringsidkare, detta enligt 1 § KKöpL. För att du ska kunna häva köpet krävs det i första hand att ett fel enligt KKöpL föreligger.

Fel i varan stadgas bl.a. i 16 § KKöpL. I ditt fall skulle bilen kunna hävdas avvika från avtalsenligt skick och vad du vid köpet kunde ha räknat med. Enligt 20 § KKöpL är bilförsäljaren ansvarig för fel som fanns vid avlämnandet även om felet påvisar sig efteråt. Detta är dock något som du behöver bevisa men då felet i ditt fall påvisades inom tre månader ska felet enligt 20a § KKöpL anses ha funnits vid avlämnandet. Felet ska ha reklamerats inom två månader från det att felet upptäcktes enligt 23 § KKöpL.

Hävning är en av påföljderna vid fel på bilen enligt 22 § KKöpL. För att bilköpet ska kunna hävas krävs det att felet är av väsentlig betydelse, se närmare 29 § KKöpL. Den väsentliga betydelsen är olika från fall till fall och avgörs i varje enskilt fall. Ett antal andra påföljder kan dock vara mer närliggande som bl.a. reparation, omleverans, prisavdrag etc. enligt 22 § KKöpL.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Azra HuzejrovicRådgivare