FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/11/2016

Har vikarie eller tjänstledig företräde till extrapass?

Det är såhär. Jag har vikarierar åt en tjej som varit mammaledig i ett år. Datumet hon skulle kommit tillbaka valde hon att gå på tjänsteledighet på grund utav studier. Dom har avtalat att hon ska ha kvar vissa utav hennes helgpass.

Så jag vikarierar för henne eftersom hon är tjänsteledig.

Det dyker i jämna mellanrum upp extra pass på jobbet. Men vem har då förtur till dem passen?

Hon som är tjänsteledig eller hon som vikarierar åt den tjänstelediga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Jag tolkar det som att dessa extrapass är arbetspass som inte hör den vanliga arbetsbeskrivningen till. Om den tolkningen inte stämmer ber jag dig att skicka in frågan på nytt.

Det är upp till arbetsgivaren att fördela arbetet. Det innebär att arbetsgivaren har stort utrymme att välja vem som ska arbeta var och när. Någon förtur för varken den tjänstlediga eller vikarien finns således inte.

Mikael JonassonRådgivare