Har vi upprättat ett giltigt avtal? Samt fråga om avtalstolkning

Hej

Jag är musik artist och beslöt mig för att släppa ett album med ett skivbolag (inte major bolag)

Skivbolaget finansierade inspelningarna och registrerade albumet med IFPI och släppte sedan albumet på alla digitala plattformar och på vinyl. Jag skulle nu vilja ha tillbaka mitt album och det finns inget avtal mellan mig och skivbolaget förutom ett email där allt står skrivet vad gäller royalties, term, länder etc

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga vill du alltså inte att albumet ska stå under skivbolaget längre, och du säger att det inte finns ett avtal er emellan. Det kan tyvärr vara så att du och skivbolaget har upprättat ett avtal i lagens mening.

Enligt svensk lag är både skriftliga och muntliga avtal giltiga, den stora skillnaden mellan ett skriftligt och ett muntligt avtal är att ett muntligt avtal är mycket svårare att bevisa i en eventuell tvist.

Du nämner att ni har mailat om vad som gäller angående royalties och villkor, och du har spelat in albumet samt registrerat det hos skivbolaget. Allt detta pekar på att ni har ett faktiskt avtal, även om ni aldrig hade kommit så långt som att skriva ut ett skriftligt avtal som båda parter signerar.

Är det även så att du i mailkonversationerna har godkänt villkoren? För i sådana fall räknas ditt godkännande som skriftlig bevisning för att du godkänner de avtalsvillkor som musikbolaget har ställt upp.

I och med detta lutar det i min mening mot att ni har ett faktiskt avtal, och om det är något som är otydligt vad gäller avtalsvillkor och din rätt att dra dig ut ur avtalet ska avtalet tolkas i enlighet med de avtalstolkningsmetoder som tillämpas i enlighet med praxis. Är det något i avtalet som kan ses som oskäliga avtalsvillkor, kan det finnas skäl till att häva avtalet.

Lycka till!

Maria MakdesiRådgivare