Har tidigare hyresgäst rätt till saker i lägenheten?

Hej!

Vi har flyttat in i en lägenhet där förra hyresgästen satte upp persienner. Dessa lämnade hon kvar vid flytt. Ingen form av avtal gjordes kring dessa. Nu har hon dock hört av sig och begär att få komma och skruva ner dem. Har hon verkligen rätt att kräva detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en hyresgäst har lämnat eller avhysts men inte flyttar bort sina saker får hyresvärden uppmana hyresgästen att hämta sina saker. Om tre månader passerar efter att hyresvärden uppmanat den tidigare hyresgästen att hämta sakerna eller sex månader efter att hyresgästen lämnat bostaden inte har hämtat sakerna, tillfaller de hyresvärden. Hyresvärden kan då välja att lämna persiennerna i lägenheten för er att bruka.

Har det alltså gått mindre än tre månader sedan hyresvärden uppmanade hyresgästen att hämta sakerna (vilket ni säkert kan höra med er hyresvärd om) eller mindre än sex månader sen hon flyttade har hon rätt till persiennerna då de fortfarande tillhör henne och inte ännu har tillfallit hyresvärden.

Hoppas du fick var på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emilia NordströmRådgivare