Har systembolaget en skyldighet att lämna ut handlingar?

Hej! Har man rätt att begära ut ansokningshandlingar från Systembolaget? Tack för hjälpen, EM

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att man ska ha rätt att begära ut allmänna handlingar krävs det att handlingen är förvarad och upprättad eller inkommen till en myndighet, se 2 kap. 4 § TF.

Med myndighet jämställs riksdagen och kommunala beslutande församlingar, se 2 kap. 5 § TF. Även 2 kap. 3 § OSL har bestämmelser om vilka som omfattas av offentlighetsprincipen.

2 kap. 4 § OSL stadgar att offentlighetsprincipen även gäller för de organ som framkommer i offentlighets- och sekretesslagens 1:a bilaga.

Systembolaget är inte ett sådant organ som jämställs med myndigheter, varför offentlighetsprincipen inte gäller. De har ingen skyldighet att lämna ut deras handlingar.

Med vänliga hälsningar!

Martin CarlehedenRådgivare