Har sålt hus utomlands, behöver dessa beskattas i Sverige?

hej.jag har haft ett hus i 3je land som jag sålde o satte pengarna på en bank där.hur gör jag för att föra tillbaka till sverige o blir det skatt på pengarna igen.jag har kontrakt på köpet o försäljningen

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Du bör kunna göra en internationell betalning i din internetbank eller få hjälp med detta via ditt bankkontor. Gällande vanliga överföringar finns ingen skatteskyldighet. Men du nämner att du har sålt ett hus utomlands och dessa pengar (kapitalvinsten) kommer att skattas på även i Sverige.

Skatteverket

I och med att summan i ditt fall verkar överstiga 150 000 kr, har du en uppgiftsskyldighet enligt 23 kap. 1 § skatteförfarandelagen (SFL). Du behöver lämna uppgifter till Skatteverket om:

* betalningens belopp i använd valuta
* betalningsdatum
* valutakod
* vilket land som betalningen kommer från.

För uppgifter om betalningar från utlandet använder uppgiftslämnaren kontrolluppgiften "KU 80 – Betalning från utlandet" (SKV 2329).

Banken

Sveriges banker har strikta regler gällande insättningar/överföringar där de kräver underlag på var pengarna kommer ifrån. Jag skulle därför rekommendera dig att du besöker din bank och informerar om att du inväntar en större summa på kontot och även visa upp underlag på var pengarna kommer ifrån. Exempel på underlag kan vara ett testamente, köpekontrakt, lönespecifikationer etc. Du nämner att du har köpekontraktet kvar, vilket räcker som underlag.

Sammanfattning

Om du har en uppgiftsskyldighet behöver du lämna uppgifter till Skatteverket avseende summan. Jag hänvisar dig vidare till Skatteverket för vidare information kring vilken blankett du ska fylla i.

Om du är bosatt i Sverige är du skyldig att i Sverige redovisa vinsten på försäljning av fastighet. Den påförda skatten i tredje land får sedan avräknas mot den aktuella skatten på försäljningsvinsten i Sverige.

När du informerar din bank om överföringen på summan från utlandet till ditt konto, behöver du visa upp underlag på var pengarna ursprungligen kommer ifrån. Med tanke på att tredje länder hör till högrisk-länder har banken rätt att stoppa överföringen om de inte får något underlag. Min rekommendation är att du visar upp köpekontraktet till din bank. Därefter bör det inte vara några problem att få in pengarna på ditt konto.

Återkom gärna vid fundering, annars önskar jag dig lycka till!

Natasha FathifardRådgivare