Har misstänkt rätt att få slutlig förundersökning på annat språk än svenska?

Hej!

Jag undrar över polisens skyldighet att (slut) delge en misstänkt person som inte behärskar det svenska språket polisutredningen på det språk hen önskar? En utredning kan väl vara på allt mellan 10-2000 sidor. Finns det möjligen något utlåtande från JO eller annan aktuell rättskälla?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 23 kap. 18 § rättegångsbalken, ska när förundersökningen har kommit så långt att någon skäligen misstänks för brottet, den misstänkte underrättas om misstanken när han eller hon hörs.

Efter underrättelsen har den misstänkte och försvararen rätt att fortlöpande, i den mån det kan ske utan men för utredningen, ta del av det som har förekommit vid förundersökningen.

Enligt 23 kap. 18a § rättegångsbalken, ska när undersökningsledaren har slutfört den utredning som han eller hon anser är nödvändig, den misstänkte och försvararen ha rätt att ta del av det som har förekommit vid förundersökningen.

I 12 § förundersökningskungörelsen anges, att i samband med att den som skäligen misstänks för brott underrättas om misstanken, ska han eller hon också underrättas om sin rätt att få information om förändringar av misstanken och ta del av utredningsmaterial i den utsträckning som följer av 23 kap. 18 § rättegångsbalken.

Den misstänkte ska få informationen på ett språk som han eller hon förstår.

Det finns ett utlåtande av JO i JO 1962 s. 149, vari anförs att slutundersökning ska vara så fullständig som möjligt. Det är emellertid att dra det för långt, att det skulle innebära att slutlig förundersökning ska delges på annat språk. Dessutom är yttrandet från innan 23 kap. 18a § rättegångsbalken tillkom.

Slutsats

Eftersom det i 12 § förundersökningskungörelsen endast hänvisas till 23 kap. 18 § rättegångsbalken, har den misstänkte endast rätt att få information på sitt språk avseende det 23 kap. 18 § rättegångsbalken stadgar. Den misstänkte har sålunda inte rätt att på sitt språk erhålla slutlig förundersökning. Däremot har den misstänkte rätt att under förundersökningen fortlöpande, i den mån det kan ske utan men för utredningen, ta del av det som har förekommit vid förundersökningen.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare