Har min mamma rätt att hyra ut sin lägenhet i andra hand när hon flyttat in på ett vård- och omsorgsboende?

Min mamma har nyligen flyttat till ett vård och omsorgsboende. Jag undrar om hon har rätt att hyra ut sin lägenhet och hur lång tid i så fall. Det är en hyresrätt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hyresrätter kan du hitta i jordabalken (JB). Jag kommer berätta vilka möjligheter din mamma har att hyra ut sin lägenhet och ge lite tips på vad ni kan göra.

Det går att hyra ut i andra hand med godkännande från hyresvärd eller hyresnämnd

Din mamma har rätt att hyra ut sin lägenhet på vissa villkor. Utgångspunkten är att hon måste få hyresvärdens godkännande (JB 12 kap. 39 §). Om hyresvärden inte godkänner en andrahandsuthyrning finns det en annan möjlighet att hyra ut i andra hand. Då måste din mamma få tillstånd från hyresnämnden.

Hyresnämnden lämnar tillstånd om det finns goda skäl till uthyrningen. Goda skäl kan till exempel vara sjukdom, hög ålder eller liknande. Eftersom din mamma har flyttat in på ett vårdboende, så verkar det finnas en bra grund för en andrahandsuthyrning. För att få tillstånd måste dessutom hyresvärden ha låtit bli att godkänna andrahandsuthyrningen utan någon befogad anledning (JB 12 kap. 40 §).

Hur går ni till väga?

Först och främst bör ni kontakta din mammas hyresvärd. Förklara situationen och fråga om din mamma kan hyra ut lägenheten i andra hand. Om hyresvärden inte godkänner andrahandsuthyrningen kan ni skicka in en ansökan till hyresnämnden för att få det godkänt. För att göra en sån ansökan ni fylla i blanketten som ni hittar på hyresnämndens hemsida här.

Jag hoppas att detta har varit till er hjälp och att ni kommer överens med hyresvärden. Om det dyker upp några fler frågor är ni alltid välkomna att skriva en till fråga till oss här.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare