FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 08/12/2018

Har min chef rätt att använda ett digitalt lås med tagg som stämpelklocka, alltså kontrollera när vi kommer och går med hjälp av den taggen för att kunna öppna dörrarna och sitta och kolla hur ofta vi går in och ut på en dag?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Frågan är knepig och det finns inte någon direkt tillämplig lag. Faktum är att en stor del av de möjligheter arbetsgivaren har att kontrollera sina arbetstagare är oreglerade i lag, särskilt nya och då främst tekniska lösningar.

Oklart om det är tillåtet, men inte heller direkt stöd för att det är otillåtet

Enligt Datainspektionen är det generellt sett inte tillåtet att rutinmässigt kontrollera hur länge en anställd arbetar, men de uppger samtidigt att det får göras en bedömning från fall till fall, vilket öppnar upp för att det skulle kunna vara tillåtet i vissa fall.

Ju mer ingripande eller omfattande en åtgärd är, desto mer åt det integritetskränkande och otillåtna rör vi oss. Däremot är stämpelklockor vanligt förekommande på många olika arbetsplatser och får åtminstone i dagsläget ses som en accepterad form av övervakning.

I ett uppmärksammat fall från 2011 konstaterade Datainspektionen att det var tillåtet för arbetsgivaren att införa en stämpelklocka som krävde fingeravtrycksavläsning, förutsatt att arbetstagarna hade möjlighet att tacka nej till användandet av stämpelklockan och att de istället erbjöds alternativ, exempelvis passerkort (Datainspektionens eget exempel).

Den tagg du beskriver i omständigheterna är enligt min mening närmast att likställa med ett passerkort, vilket av ovannämnda fall får anses vara en tillåten form av övervakning, men något stöd i lag finns däremot inte.

Det finns ett examensarbete som utrett tillåtligheten av en liknande lösning

I ett examensarbete från 2002 utredde författarna tillåtligheten av ett slags passerkort kallat "Active Badge".

Det som skilde Active Badge från ett vanligt passerkort beskrevs vara att Active Badge skickar ut arbetstagarens position var tionde sekund genom en infraröd signal.

Författarna såg inte någon koppling till exempelvis personuppgiftslagen (nuvarande GDPR). Däremot ansåg de bland annat att användandet av Active Badge stred mot regeringsformen och Europakonventionen, även om de konstaterade att det inte fanns någon regel i lag att stödja uppfattningen mot.

Vill du läsa mer om deras utredning och analys finner du deras examensarbete på följande adress: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/972/1/MT,LA_Nr1.pdf.

Sammanfattning

Jag ser personligen inte att det i dagsläget finns någon regel i vår lagstiftning som kan användas för att direkt angripa användandet av taggen på din arbetsplats.

Datainspektionen får snarare anses ha gett uttryck för att passerkortsliknande övervakningsmöjligheter anses utbredda på marknaden och accepterade.

Därmed inte sagt att det kan komma att ändras framöver, eller att liknande resonemang som presenterades i examensarbetet från 2002 skulle kunna användas för att säga att övervakningen redan i dagsläget är otillåten.

Jag hoppas att du fick ut något intressant av mitt svar och önskar dig en fortsatt trevlig helg!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare