Har man som misstänkt en skyldighet att svara på frågor under ett polisförhör?

Hej, jag vart gripen för misstanke för innehav och ringa narkotika brott, polisen släppte misstanke om innehav. I alla fall jag undrar vad jag har för laglig rätt när det kommer till rätten att inte svara på frågor i ett förhör. Jag försökte samarbeta och svara på deras frågor, när dom frågar om en e-mail så säger jag att jag inte vill ange en e-mail adress. Det va två poliser en som förde förhöret och en annan som satt i rummet intill när förhöret är klart så kommer den andra polisen in i rummet och säger en e-mail adress som tillhör mig mitt svar är "som jag inte har angett till er" och får svar att dom har den i deras system, det visar sig sen att polisen som inte förde förhöret har angett den och skrivit att det ska vara primär kontakt väg, även fast den polis som fört förhöret sagt att jag ska få brev till min folkbokförings adress.

Vad kan jag göra åt det? Kan jag Polis anmäla polisen som har angett svar i förhöret på eget bevåg? Det kanske inte låter som ett stort problem, men jag använder den delvis i mitt arbete och har blivit av med en potentiell anställning tack vare att dom har skickat e-mail till den adressen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är jag skyldig att svara på frågor under ett polisförhör?

Du har ingen juridisk skyldighet att svara på frågor under ett polisförhör. Om du anser att polisen gjort någonting olagligt kan du polisanmäla den polisman du anser begått brottet, men jag skulle snarare råda dig att vända dig till Säkerhet- och integritetsskyddsnämnden eller JO.

Hur kan jag gå vidare - vart anmäler jag polisen?

Mitt främsta råd är att du vänder dig till Riksdagens Ombudsmän (JO) som är tillsynsmyndighet över Polismyndigheten. De granskar myndigheten för att se till att de följt de lagar och regler som gäller. Jag kan inte garantera vilket utfall som blir då jag inte har ingående uppgifter från dig men då det inte finns någon lag som säger att du är skyldig att svara på förhör och det verkar som att polisen försökt pressa fram vad du har för mejladress, och vidare skrivit i dokumenteringen att du angett en sådan men så inte varit fallet, och detta lett till att du förlorat en anställning, så kan det bli ett negativt JO beslut för polismydigheten (Jfr bland annat JO dnr 4222-2016 där Polismyndigheten utan rättsligt stöd tvingat en person att visa ID handling).

Notera dock att JO inte kan ändra dokumenteringen hos polismyndigheten utan enbart ge ett beslut som sedan blir vägledande i framtiden.

Om du behöver ytterligare hjälp

Vill du ha ytterligare juridisk hjälp kan du alltid vända dig till info@lawline.se.

Hoppas det var svar på din fråga!

Sanna ParkanRådgivare