FrågaKÖPRÄTTKöplagen07/07/2022

Har man som köpare rätt att häva ett köp om säljaren har lämnat oriktiga uppgifter?

Vi köpte en moped och frågade innan köpet om den var trimmad. Dels frågade vi i chatt och dels muntligt på plats och vid båda tillfälle svarar säljaren att den inte är trimmad och att moppen är helt laglig, finns alltså skriftligt svar. Nu visar det sig att moppen är trimmad. Vi kan inte så mycket om mopeder och kunde inte upptäcka detta själva vid köpet. Har vi rätt att häva köpet eftersom säljaren ljög. Vi kan ju inte använda den nu eftersom den är olaglig att köra utan MC kort.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Som jag förstår er fråga vill ni ta reda på om ni kan häva köpet gällande ett köp av en moped, då säljaren ljög om att mopeden inte var trimmad. Jag tolkar det som att säljaren också är en privatperson och då är det Köplagen vi ska kika i.

Avtal ska hållas

Som huvudregel gäller det juridiska uttrycket Pacta Sunt Servanda, nämligen att avtalet mellan säljaren och er ska hållas. Dock finns det undantag, och det ska jag gå närmare in på nu.

Varan är felaktig

Köplagen är lagen vi använder oss av bland annat när vi talar om två privatpersoner som ingår ett avtal kring köp av lös egendom. Er moped räknas som lös egendom. Mopeden ska stämma överens med vad som följer av ert avtal. Den ska dessutom kunnas användas för det ändamål för vilket liknande mopeder i allmänhet används (1 kap. 17 § köplagen). Oriktiga uppgifter som säljare lämnar leder dessutom ofta till att varan blir felaktig (1 kap. 18 § köplagen). I ert fall räknas varan alltså som felaktig. Undantag är om säljaren inte visste om att mopeden är trimmad, men med tanke på det ni skriver låter det som att säljaren var medveten om det. Värt att nämna är att det finns en viss undersökningsplikt före köpet som köparen står för, men den är inte obligatorisk och det krävs att säljaren uppmanar er till en undersökning för att det ska kunnas användas mot er (1 kap. 20 § köplagen). Det spelar vidare ingen roll att ni redan har tagit emot varan, då säljare även efter avlämnandet svarar för fel som uppstått på grund av säljarens avtalsbrott (1 kap. 21 § köplagen).

Ni som köpare har bevisbörda

Det är upp till er som köpare att visa att varan är felaktig, inte säljaren. Eftersom säljaren dock har skrivit via chatt att den inte är trimmad, har ni stora chanser att kunna gå vidare med detta.

Hävning av köpet

Om ni kan bevisa att mopeden är felaktig och det inte beror på något ni har åstadkommit själva, har ni som huvudregel rätt till att häva köpet (1 kap. 30 § köplagen). Värt att nämna är dock att säljaren kan hindra hävning av köpet genom att istället erbjuda avhjälpande av felet eller omleverans (1 kap. 34-36 § köplagen). Det är först om avhjälpande och omleverans inte är aktuellt som hävning blir det (1 kap. 37 § köplagen). Ni har rätt att häva köpet på grund av att mopeden är trimmad, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för er och att säljaren borde ha förstått detta. Detta anser jag är uppfyllt då ni två gånger frågade om mopeden var trimmad eller inte.

Sammanfattning

Ni har stora chanser att häva köpet, då säljaren har frångått det ni har kommit överens om. Varan anses därmed vara felaktig. Säljaren har dock som sagt en möjlighet att istället erbjuda att avhjälpa felet eller föreslå en omleverans. Ni behöver meddela säljaren inom rimlig tid att ni häver köpet för att det ska gälla (1 kap. 38 § köplagen).

Hoppas att ni fick svar på er fråga! Stort lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SandénRådgivare