Har man som konsument ångerrätt när man ingår distansavtal med näringsidkare?

Hej! Jag har bokat tid för hårförlängning och har ångrat mig och kontaktade frisören 28 dagar innan den bokade tiden och får svaret att det inte går att avboka då de redan beställt löshåret. Stämmer det att man inte kan avbeställa en tjänst när man hör av sig i så god tid? Jag har till och med erbjudit mig att betala returfrakten för löshåret de beställt. Det är 5 veckor sedan jag bokade tiden.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du har bokat tiden för hårförlängningen på distans, det vill säga antingen via telefon eller hemsidan. Vidare förstår jag att inte mer än 14 dagar har gått mellan bokningen och ångerrätten.

Vilken lag är tillämplig?

Det är distansavtalslagen (DAL) som ska tillämpas när en konsument ingår ett distansavtal med en näringsidkare.

Har man ångerrätten?

Avtalsvillkor som ger ett sämre skydd än det skydd som DAL ger är inte giltiga (1:4 DAL). Det betyder att frisören inte får avtala bort din ångerrätt. En konsument har nämligen rätt att frånträda ett distansavtal, så kallad ångerrätt, genom att tydligt informera näringsidkaren om detta inom 14 dagar från dagen då avtalet ingås, och då ska näringsidkaren omedelbart ge konsumenten en bekräftelse på avbeställningen (2:10 1 st. DAL och 2:12 1 st. DAL). Så länge inte mer än 14 dagar har gått mellan bokningen och avbeställningen, så har du rätt att ångra dig.

Måste man betala näringsidkaren, om man utövar sin ångerrätt?

Huvudregeln är att en konsument som använder sin ångerrätt ska ersätta näringsidkaren för en proportionerlig andel av det avtalade priset (2:15 3 p. DAL). För att regeln ska gälla krävs dock att konsumenten aktivt valt tjänsten, exempelvis genom en bokning, och att konsumenten har fått information om att konsumenten har ångerrätt och om att konsumenten också kan bli betalningsskyldig (2:15 3 p. DAL). Är det så att du inte har informerats om din ångerrätt och risken att bli betalningsskyldig, så bör du inte heller behöva betala för löshåret som frisören har beställt. Detta kan jag dock inte uttala mig närmare om, därför att jag inte har upplysningar om ifall du har informerats om din ångerrätt med mera.

Har man som konsument har gjort en beställning på en webbplats, så behöver man endast att betala, om man har förbundit sig att betala och om villkoret har tydliggjorts före bokningen (2:9 DAL). Är det så att du bokade din tid genom frisörens hemsida, och har du inte informerats om en betalningsförpliktelse, så borde du inte heller behöva betala för löshåret.

Avslutande ord och min rekommendation

Inledningsvis har en konsument en lagskyddad ångerrätt, så länge inte mer än 14 dagar går mellan en bokning och avbeställning. Har du agerat inom denna tid, så bör du kunna avbeställa tjänsten. Du kan dock bli betalningsskyldig för en del av priset, exempelvis på grund av löshåret som har beställts av frisören. Det kräver dock att du har informerats om din ångerrätt och eventuell betalningsskyldighet. Då jag inte vet vilken information som du har fått eller hur du har bokat tjänsten, så kan jag inte uttala mig om ifall du kan vara betalningsskyldig för löshåret. Jag rekommenderar därför att du ångrar din bokning, och om du ändå vill betala för löshåret, att du informerar frisören om detta.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare