FrågaKÖPRÄTTKonsumentköplagen17/07/2018

Har man samma reklamationsrätt vid personalköp?

Hej Lawline!

Jag har köpt en produkt genom företaget, genom vad de kallar personal inköp.

Ett problem har inträffat produkten, som är en tv som har en svart linje genom panelet.

- Här antar företaget att detta inta, är en funktion som är viktig för användning, kan det vara rätt?,

eftersom jag ser det som en viktig egenskap att se en vanlig bild på tvn

Problemen har rapporterats till företaget, som beställer en ny panel, som emellertid

inte levereras, och jag måste därför vänta en betydande tid för förbättring.

- De har tagit 12 dagar (2018/06/28) hittills sedan de beställde reservdelar som ännu inte har skickats från fabriken.

Här mener företaget, att du inte har samma möjligheter, som en person som köpt varan i en vanlig butik

, de vägrar att byta ut, och berättar at köpet inte är täckt av den allmänna reklamation, och produkten kan endast repareras med hjälp av en reparation kan det vara rätt, att dom kan neka reklamation för personal köp?

- Varan har köpts billigare, eftersom jag jobbar för samma företag, som har gjort TVn

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har köpt TV:n i form av privatperson av företaget du jobbar hos. Jag tolkar det även som att felet på TV:n är att den har en svart linje över skärmen. Om någon av dessa uppgifter inte stämmer kan svaret bli annorlunda.

Eftersom du som privatperson köpt en vara av ett företag blir Konsumentköplagen (KKL) tillämplig. KKL är tvingande för dig som konsument vilket innebär att om du och företaget avtalat om sämre villkor för dig så gäller dessa villkor inte, se KKL 3 §. Du har alltså samma rättigheter som vanliga konsumenter.

Är det fel på TV:n?

TV:n ska i första hand uppfylla de krav som ni avtalat om när du köpt den. Om ni inte avtalat om något speciellt ska varan uppfylla vissa grundläggande krav, exempelvis ska man kunna titta på TV:n då det är syftet med den. Att det är ett streck över bildskärmen som stör när man tittar på TV:n låter enligt mig som ett fel. Du kan alltså med största sannolikhet hävda fel i varan, se KKL 16 § .

Vilka påföljder har du rätt till

Du är skyldig att höra av dig till företaget efter att du upptäckt felet och säga att du vill reklamera varan, vilket det låter som du redan gjort, se KKL 23 § . I första hand har du rätt att kräva antingen avhjälpande av felet eller omleverans av en ny TV, se KKL 26 § . Företaget måste hjälpa dig med detta inom rimlig tid och utan någon större olägenhet för dig, se KKL 26 § . Om det tar för lång tid kan du som köpare ha rätt att kräva prisavdrag eller häva köpet, se KKL 28 § . Om du lider någon skada (extra utgifter eller liknande) av att du fått en felaktig TV kan du även ha rätt till skadestånd, se KKL 30 §.

Vad bör du göra nu?

Du bör i första hand säga till företaget att det är fel på TV:n, vilket det låter som du redan gjort. När du gjort det har du rätt till avhjälpande/omleverans. På din fråga låter det som att företaget har gått med på att avhjälpa felet. Detta ska ske inom rimlig tid men det är oklart exakt var den gränsen går. Om du har väntat i 12 dagar skulle jag rekommendera dig att avvakta lite men samtidigt ligga på företaget och fråga varför det tar sådan tid. Drar det ut på tiden ännu mer har du rätt att antingen kräva prisavdrag eller häva köpet.

Sammanfattning

Eftersom du som privatperson har köpt en TV av ett företag blir KKL tillämplig. KKL är tvingande till din förmån oavsett om du avtalat något annat med företaget. Du har alltså samma rättigheter som vanliga konsumenter. När du beskriver felet tycker jag att det låter som att det är ett fel på TV:n. I sådana fall har du i första hand rätt att kräva avhjälpande eller omleverans. Det låter som att företaget ska avhjälpa felet men att du fått vänta ett tag på det. Jag skulle rekommendera dig att fråga företaget varför det tar så lång tid och sedan avvakta lite. Ifall det fortsätter dröja har du rätt att antingen kräva prisavdrag eller häva köpet.

Hoppas du fått svar på din fråga, om du har ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare