Har man rätt till semesterersättning och man jobbar med bara provision?

Hej!

Om man jobbar med bara provison och inte har några fasta tider så har man väl ändå rätt till semesterersättning? Enligt min chef så har jag inte rättigheter till det, finns det något undantag att man inte har sådan rättighet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Alla arbetstagare har rätt till semesterersättning utan undantag
Bestämmelser om semesterersättning finns i Semesterlagen. Alla arbetstagare har rätt till semesterlön eller semesterersättning, oavsett om anställningen är heltid, deltid, timanställning eller med provision (1 och 28 §). Man får inte avtala bort rätten till semesterersättning och det finns alltså inget undantag till denna rättighet (2 §). Det kan däremot finnas särskilda bestämmelser om semesterersättningen i ditt kollektivavtal om du har ett sådant, jag rekommenderar dig i så fall att läsa vad som står där. Men man inte skriva i kollektivavtal att arbetstagarna inte alls ska få semesterersättning.

Semesterersättningen är 12 % av lönen
Semesterersättningen är enligt lagen 12 % av lönen (16 a §). Provisionslön är också lön, så arbetsgivaren ska alltså lägga till 12 % av det du får som semesterersättning. Ibland påstår arbetsgivaren att semesterersättningen är inbakad i lönen man får, men om det ska vara så ska detta vara tydligt för dig som är arbetstagare. Har inget om detta diskuterats är utgångspunkten att semesterersättningen ska betalas utöver din lön. Du ska alltså få din lön + 12 % extra.

Vad kan man göra?
Till att börja med tycker jag att du ska kontakta ditt fackförbud om du är medlem. Facket kan hjälpa dig att gå vidare med frågan och ta tillvara på dina rättigheter på arbetet.

Är du inte medlem rekommenderar jag dig att kontakta din arbetsgivare och kräva att du får den semesterersättning du har rätt till enligt Semesterlagen. Arbetsgivaren behöver egentligen inte betala ut din semesterersättning förrän senast en månad efter du avslutat din anställning, men det är ju skönt att få det bekräftat tidigare än så att du faktiskt kommer att få den (30 §).

Betalar inte arbetsgivaren ut din semesterersättning kan du stämma denne vid tingsrätten. Skulle det komma så långt och du inte kan få hjälp från facket är du välkommen att kontakta våra jurister på Lawlines juristbyrå för hjälp.

Hoppas du fått svar på din fråga! Återkom gärna om du har fler funderingar eller frågor!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare