Har man rätt till prisavdrag eller hävning för köpt bil med fel?

Jag köpte en Audi a4 (2010) av en bilhandlare för 60 000:- som efter två veckor visar en felsignal på motorn. Motorn hackar och går ner i nödläge, det rycker även så pass att jag får ringa efter bärgare. Bärgaren kör bilen till Auktoriserad verkstad för felsökning av felkoder/motor fel. Där ser dom att en cylinder inte har kompression och misständer samt att turbon är dålig.

Erfordras demontering av topp för kontroll av kolvar och demontering av turbo, beräknad kostnad 10 000:- för kontrollen. Troligtvis en kolvring/kolv som gått av och bilen är obrukbar i detta skede.

Jag går inte vidare med denna kontroll utan jag kontaktar säljaren av bilen och hävdar att felet varit där tidigare och vill nu häva köpet alternativt att säljaren står kostnaden av reparationen. Vilket han inte vill, jag påpekar konsumentköplagen och han skrattar och säger att han inte bryr sig om den lagen.

Hur ska jag gå vidare? ARN säger han att han inte bryr sig om, är det tingsrätten jag skall gå vidare till för att häva köpet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är mycket riktigt konsumentköplagen som är tillämplig i det fall du köpt bilen för privat bruk av en bilhandlare (1 § konsumentköplagen (KKL)).

Fel i varan?

Först har vi att ta ställning till om det i juridisk mening är fel på bilen. Enligt 16 § tredje stycket KKL är det i juridisk mening ett fel i fall varan avviker från vad du har rätt att förvänta dig. Sådana allvarliga fel är med ganska stor säkerhet inte något som du borde ha räknat med vid köpet, speciellt med tanke på pris och årsmodell. Av nämnda skäl är min bedömning att det ganska tydligt är ett fel på bilen.

Vad kan du kräva av säljaren?

Felen du beskriver uppdagas efter ungefär två veckor. För att du ska har rätt att kräva påföljder, så som att felet åtgärdas på säljarens bekostnad eller hävning, krävs att det varit fel på bilen vid avlämnandet, det vill säga när du fick bilen 6 och 8 § § KKL). Enligt 20 a § KKL är utgångspunkten att ett fel som visar sig inom sex månader från att du fått bilen fanns där vid avlämnandet. Det innebär i ditt fall att i en eventuell tvist i domstol så kommer säljaren att behöva bevisa att felet inte fanns där vi avlämnandet för att undgå ansvar.

26 § KKL föreskriver din rätt att kräva att säljaren åtgärdar ett fel enligt ovan. Det ska dock nämnas att säljaren har rätt att istället leverera en ny motsvarande vara.

I det fall att du hellre vill häva köpet så har du rätt till det så länge felet är av stor betydelse för dig (29 § KKL). Ett sådant här allvarligt fel som resulterat i att bilen inte går att användas måste antas vara av tillräckligt stor betydelse för att du ska ha rätt att häva köpet.

Hur kan du gå till väga?

I det fall att säljaren inte självmant tillmötesgår dina krav när du påvisar dina rättigheter så kan du stämma säljaren i tingsrätten för att få dina rättigheter fastställda. Det verkar enligt min bedömning som att du skulle ha goda chanser i en rättslig tvist i enlighet med redogörelsen ovan. Om du behöver hjälp med att framställa din stämningsansökan så rekommenderar jag att du bokar tid här hos en av våra jurister.

Lycka till med ditt ärende!

Daniel Vetterfalk StrömbladRådgivare