FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/04/2022

Har man rätt till ledighet för att tjänstgöra som nämndeman?

Vilka rättigheter har jag att vara ledig för att tjänstgöra som nämndeman i tingsrätten?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Nämndemän har sedan 2006 en lagfäst rätt till ledighet för att fullgöra sitt uppdrag i domstol (4 kap. 7 a § Rättegångsbalk). I första hand avser rätten till ledighet från anställning de tillfällen nämndemannen ska delta i förhandlingar eller andra sammanträden samt restid därtill. I vissa fall, där mer omfattande mål ska behandlas, kan även rätten till ledighet avse tid för att läsa in målet innan förhandling. För personer som arbetar skift kan rätten till ledighet även användas för nödvändig dygnsvila, innan eller efter förhandlingen. Regeln infördes för att ge alla potentiella nämndemän samma förutsättningar att åta sig och fullgöra uppdrag utan hinder. Motsvarande reglering fanns sedan tidigare för andra offentliga uppdrag, exempelvis kommunalt förtroendevalda och riksdagsledamöter.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Välkommen att kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Jakob JohanssonRådgivare