FrågaARBETSRÄTTA-kassan 25/09/2022

Har man rätt till a-kassa under ett studieuppehåll?

Hej! Jag undrar om A-kassa ersättning för mig som har studieuppehåll. Enligt A-kassa har man rätt rätt till ersättning om man har studieuppehåll. Kan ni hjälpa mig och förklara vad är det gäller för mig nu och om jag har rätt till ersättning från A-kassa. Jag har jobbat medan jag pluggade i första terminer och efter fjärde termin har jag sökt studieuppehåll pga av min fysisk och psykiska ohälsa.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om A-kassa finns främst i lagen om arbetslöshetsförsäkring.

A-kassa är en arbetslöshetsförsäkring

A-kassa är en arbetslöshetsförsäkring som är frivillig att teckna av alla som arbetar och kan bara ges till de personer som är arbetslösa i lagens mening. Arbetslöshetsförsäkringen består av en grundförsäkring och en inkomstbortfallsförsäkring (4 § lagen om arbetslöshetsförsäkring). Den som inte är medlem i en a-kassa eller den som är medlem i en a-kassa men som inte uppfyller villkoren för inkomstbortfallsförsäkringen kan få ersättning enligt grundförsäkringen.

För att ha rätt till ersättning krävs dock att den sökande uppfyller de allmänna villkoren för rätt till ersättning. Sökande måste vara arbetsför och oförhindrad att åta sig arbete för en arbetsgivares räkning minst 3 timmar varje arbetsdag och i genomsnitt minst 17 timmar i veckan, vara anmäld som arbetssökande hos arbetsförmedlingen, samt stå till arbetsmarknadens förfogande (9 § lag om arbetslöshetsförsäkring).

Ingen ersättning under studieuppehåll

Du säger att du nu efter fyra terminer har sökt studieuppehåll. För att du ska kunna få ersättning behöver du, förutom att uppfylla de allmänna villkoren ovan, anses vara arbetslös i lagens mening. Om man inte har något jobb efter man studerat klart räknas man som arbetslös om studierna är avslutade, eller definitivt avbrutna. Om man däremot varken avslutat eller avbrutit studierna räknas det som att man fortfarande studerar och då har man inte rätt till a-kassa (10 § första stycket första punkten lagen om arbetslöshetsförsäkring)

Sammanfattningsvis har du tyvärr inte rätt till ersättning från a-kassan då du inte räknas som arbetslös utan som studerande.

Ett alternativ är att du vänder dig till socialtjänsten i din kommun och ansöker om försörjningsstöd (4 kap. 1 § socialtjänstlagen).

Om du vill ha ytterligare juridisk hjälp är du varmt välkommen att ställa fler frågor här på Lawline eller boka tid med en av Lawlines duktiga jurister.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Bästa hälsningar,

My FrostRådgivare