FrågaARBETSRÄTTA-kassan 01/08/2022

Har man rätt till a-kassa även om man har blivit avskedad på grund av brott?

Om man förlorar jobbet till följd av ett brott man har begått, har man ändå rätt till a-kassa? Och gäller inkomstförsäkringen man har via facket?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rätten till a-kassa regleras i Lag (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring (ALF).

Om du har begått ett brott på jobbet och förlorat din anställning till följd av detta så förmodar jag att du har blivit avskedad. Det är skillnad på att bli uppsagd och bli avskedad, vilket även påverkar din rätt till a-kassa.

Uppsagd = Du har rätt till uppsägningstid och behåller anställnings-och lönevillkor under hela uppsägningstiden.

Avskedad = Du har ingen rätt till uppsägningstid och får frånträda din anställning med omedelbar verkan.

Om du har blivit uppsagd har du rätt till inkomstförsäkringen via facket så länge du uppfyller villkoren. Dessa framgår vidare av 9 och 12 §§ plus att du ska vara medlem i facket enligt 7 §.

Har du däremot blivit avskedad så kommer du att stängas av från din rätt till ersättning via a-kassan i 45 dagar. Detta framgår av 43 b § ALF.

Har du ytterligare frågor om din anställning rekommenderar jag dig att kontakta ditt fackförbund.

Hoppas att det gav dig tillräckligt svar på din fråga!

Tilda HanssonRådgivare