Har man rätt att ta ut förskottssemester under uppsägningstiden?

Hej! Jag har blivit uppsagd från mitt jobb pga arbetsbrist efter att ha varit anställd i 11 månader. Jag har två månaders uppsägningstid och 12 dagar kvar att ta ut från min förskottssemester. Min fråga är om jag har rätt att ta ut dessa semesterdagar under min uppsägningsperiod? Eftersom jag har blivit uppsagd så är jag ju inte tillbakabetalningsskyldig så det vore ju väldigt fint att kunna ta ut dessa dagar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du har 12 dagar krav på din förskottssemester som inte redan är inplanerade och att du undrar om du kan ta ut dessa dagar under uppsägningstiden. Den lag som reglerar semesterledighet i anställningsförhållanden är semesterlagen (SemL).

Rätten till förskottssemester

Förskottssemester är något din arbetsgivare kan erbjuda men inget du som arbetstagare kan kräva att få. Om semestern inte redan är inplanerad under din uppsägningstid så har du inte rätt att ta ut förskottssemester under denna tid om inte din arbetsgivare godkänner det. I ditt fall verkar det som att de återstående 12 dagarna av din förskottssemester inte redan är inplanerade, vilket innebär att du inte har rätt att ta ut de återstående dagarna under uppsägningstiden om inte din arbetsgivare godkänner det. (SemL 14 §)

Kollektivavtal kan påverka

Om din anställning omfattas av ett kollektivavtal som reglerar hur semesterledigheten ska tas ut så gäller det som står i kollektivavtalet. (SemL 2 a § andra stycket) Därför kan det vara ett råd till dig att undersöka om din anställning omfattas av ett kollektivavtal och om det reglerar hur semester ska tas ut.

Rätt till ersättning för semesterdagar

Istället för att få ta ut ytterligare semesterdagar kan du ha rätt till semesterersättning för semesterdagar som du tjänat in under din tid som anställd. (SemL 28 §)

Hoppas detta svar är till hjälp!

Vänligen,

Felicia BjörckRådgivare