Har man rätt att häva köpet och lämna tillbaka vara vid fel?

Hej!

Har köpt en Apple watch som inte fungerar på mig då jag är tatuerad vilket gör att sensorn inte fungerar. Har hört av mig både till företaget jag köpt den av och Apple. Båda företagen menar på att det är det andra företaget som ska hantera ärendet. Ingenstans framgår det att jag inte kommer kunna använda den vid ärr eller tatueringar som Apple nu berättar att det beror på. Har jag som konsument rätt att lämna tillbaka produkten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då du är en konsument i denna tråkiga situation blir det konsumentköplagen (KKL) som blir tillämplig. Jag tolkar din fråga som att du vill häva köpet p.g.a. fel då klockan inte riktigt går att använda för din del. Vad som utgör fel i vara regleras i 16 § KKL, och särskilt relevant för din situation blir 16 § 3 st. 2-3 p. KKL där det stadgas att varan ska betraktas vara felaktig om "säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet".

Detta framgår av andra punkten och kan enligt mig innefatta den situation du angivit. Att tatueringar skulle hindra funktionen av din Apple watch, och att detta inte framgick vid köpetillfället eller på annat sätt framhävdes bör innebära att det föreligger ett juridiskt fel i varan enligt 16 § 3 st. 2 p. KKL om säljaren visste om detta, men underlät att meddela dig om detta. Förmodligen är så inte fallet, då säljaren antagligen inte visste om detta. Men som tur är har vi den efterföljande 16 § 3 st. 3 p. KKL till hjälp.

I tredje punkten står det nämligen att ett fel i varan föreligger om "varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta". Detta är en väldigt vid definition och omfattar rätt många scenarion, ditt inberäknat. Du som köpare, utan någon given information, kan knappast ha haft anledning att tro att dina tatueringar skulle innebära en begränsning av din smartklockas funktioner. Därmed ska fel i vara anses föreligga vilket ger dig som konsument rätt att häva köpet enligt 29 § KKL.

Med anledningen av felets art ska det slutligen nämnas att du endast kan vända dig till säljaren, inte Apple, med detta då avtalet är er sinsemellan. Det är följaktligen säljarens ansvar att behandla detta ärende, så du får stå på dig så att du inte blir hänvisad tillbaka till Apple!

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare