FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/12/2014

Har man rätt att gå ner i arbetstid?

Hej!

Jag och en kollega på min arbetsplats önskar gå ned till 50%, vi jobbar båda idag 100%. Vi är båda tillsvidareanställda sedan flera år. Vi jobbar enligt ett schema som innebär att man jobbar tre dagar, därefter ledig två dagar. Så vi skulle vilja dela på en tjänst och därmed jobba tre dagar, därefter ledig sju dagar. Men arbetsgivaren menar att detta inte är möjligt, har arbetsgivare rätt att vägra 50%?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Arbetsgivaren har rätt att leda och fördela arbetet, den så kallade arbetsledningsrätten. Den kommer inte till uttryck i någon lag men är ansedd som en rättsgrundsats av arbetsdomstolen.

Det finns i princip två situationer när du har laglig rätt att få gå ner i arbetstid, nämligen vid föräldraledighet enligt föräldraledighetslagen och vid tjänstledighet för studier enligt lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning. I övriga fall står det i princip arbetsgivaren fritt att neka en önskan om att gå ner i arbetstid. Det är alltså något som arbetstagare och arbetsgivare får komma överens om sinsemellan. I ditt fall har arbetsgivaren nekat dig och din kollega att gå ner i arbetstid enligt ert förslag, och då finns det inte mycket mer ni kan göra. Att tala med arbetsgivaren igen och se om denne kan tänka sig deltid men där arbetspassen är fördelade på ett annat vis ären möjlighet, men om arbetsgivaren ändå nekar kan ni inte kräva att få arbeta deltid med mindre än att säga upp er och söka en deltidstjänst om någon sådan finns på företaget.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare