Har man rätt att få OB-tillägg om det saknas kollektivavtal?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I arbetstidslagen, vari arbetstider regleras, finns några bestämmelser avseende övertid i 7 – 9 § (här).

I arbetstidslagen regleras inte ersättning beträffande övertidsarbete, utan detta anses vara en avtalsfråga. Ersättning för övertid ska sålunda regleras i kollektivavtal eller i det egna anställningsavtalet.

Har inte övertidsersättning reglerats genom avtal brukar Arbetsdomstolen (AD) vid tvister avseende sådan ersättning hämta ledning från kollektivavtal som gäller för samma typ av rörelse. Har övertidsarbete utförts på begäran av arbetsgivaren brukar AD anse att övertidsersättning ska utgå i enlighet med det närmaste kollektivavtalet, trots att det inte finns något kollektivavtal på just den arbetsplatsen.

Sammanfattning

Är det inte reglerat avseende övertidsersättning i kollektivavtal kan du alltså ändå ha rätt till övertidsersättning.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare