Har man rätt att byta handläggare på försäkringskassan?

Försöker byta handläggare på försäkringskassan. Handläggaren har ett mycket otrevligt bemötande och är heller inte intresserad av kontakt. Problemet är att det ska ske genom försäkringskassans enhetschef. Som ska ge sitt godkännande om hon tycker att det finns skäl för det. Jag både vill och måste ha en handläggare som det går att kommunicera med. Kan jag hänvisa till någon regel som ger mig rätt att byta handläggare om inte samarbetet fungerar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som svar på din fråga kan det inledningsvis sägas att byte av handläggare inte regleras i lagen. Detta främst för att det kan äventyra säkerheten för myndigheten om enskilda får ha en sån bred bestämmanderätt över vem som ska och inte ska få hantera det enskilda ärendet.

Det är myndigheter som bestämmer handläggare för ett ärende och du har tyvärr ingen rättslig möjlighet att påverka valet. Du kan dock precis som du gjort, be om en ny handläggare. Detta är inte något du kan vara säker på att få beviljat, men om du förklarar situationen och att du inte känner dig rättvist bemött så är det inte omöjligt att enhetschefen accepterar bytet. Annars finns det tyvärr ingen rättsregel som hjälper dig i detta fall!

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare