Har man blivit utsatt för brott när man blir slagen och hotad av ordningsvakter?

Hej! En obehaglig händelse inträffade mig på ett köpcentrum och när jag ringer 114 14 och berättar min historia så vet jag inte om jag har blivit utsatt för brott.

Jag går in på ett köpcentrum för att leta efter min familj. Tyvärr har min fru hennes telefon avstängd så vi kan inte nå varandra, jag letar på platserna på varuhuset som vi brukar befinna oss på, utan framgång, När jag lämnar Macdonalds för att söka vidare efter min familj. Tyvärr tar jag ett foto på en kvinna som sitter och äter hamburgare som uppmärksammas av en ordningsvakt som går emot mig, han tvingar mig att visa bilden utan att visa våld mot tjänsteman eller aggressivt bettende. Ordningsvakterna går fram till kvinnan, och frågar om hon känner mig och hon svarar nej, och sedan frågar ordningsvakterna damen vad hon vill göra för att hon blev fotograferad, hon svarar för bort honom. Då tar dom mig i båda armarna och för bort mig, i trappan ner till utgången slår dom mig hårt i ryggen och den ena ordningsvakten säger att han har sett mig med min familj vid andra tidpunkter, och han säger även att jag är 45 år som tar bilder på små tjej, När vi kommer ut så blir jag släppt och jag börjar gå bort ifrån vakterna och mitt mål är att bara gå där ifrån eftersom dom släppte mig. Istället så kallar en ordningsvakt mig att komma tillbaks, därför vänder jag mig om och går tillbaks och han möter mitt ansikte och säger; om jag ser dig här igen på varuhuset kommer jag slå varenda ben i kroppen på dig. Sen går jag.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fundering!

Detta låter sannerligen riktigt obehagligt. Nedan följer en sammanfattning av de viktigaste juridiska poängen.

Du har garanterat blivit utsatt för brott. Att ta ett kort på en kvinna som äter hamburgare på McDonalds kan för det första omöjligen anses brottsligt i Sverige. Gällande ordningsvakternas agerande efter kortet förekommer däremot en hel del brottsliga handlingar.

Till att börja med, att gå fram och fråga kvinnan "vad hon vill göra med dig" är ett mycket konstigt agerande i sig av en ordningsvakt. Kvinnan i fråga har ju sannerligen ingen befogenhet att bestraffa dig för kortet och ordningsvakterna ska ju naturligtvis själva veta hur de ska sköta sitt jobb. I trappan till utgången begår vakterna brottet misshandel (3 kap 5 § Brottsbalken) (BrB) samt eventuellt någon form av förolämpningsbrott (5 kap 3 § BrB), (eventuellt förtal (5 kap 1 § BrB) om någon tredje part hörde anklagelsen att du tar bilder på "småtjejer").

När du sedan går tillbaka mot dem begås en ny misshandel (3 kap 5 § BrB) samt ett klockrent olaga hot (4 kap 5 § BrB). Det finns även en "chans" att misshandeln i din fråga kommer bedöms som ett olaga tvång (4 kap 4 § BrB) varpå det kommer dömas för detta brott istället.

Sammanfattningsvis har alltså ordningsvakterna gjort sig skyldiga till en mängd potentiella brott i din fråga. Det som gör det hela än allvarligare är att de missbrukat sin "maktposition" på ett sätt som är minst sagt iögonfallande. Att föra bort personer och misshandla dem för att de tagit en bild på en person som äter hamburgare är naturligtvis inget som hör hemma i en rättsstat. Jag utgår från att ordningsvakterna kommer bli avskedande från sitt jobb efter en eventuellt fällande dom i allmän domstol.

Hoppas du känner att du fått lite klarhet i din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare