FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 15/05/2022

Har maken skyldighet mot partners arbetsgivare enligt lojalitetsplikten?

Har maken skyldighet mot partners arbetsgivare enligt lojalitetsplikten? Dvs får en man/en fru driva ett eget verksamhet som konkurrerar med partners arbetsgivare?

Lawline svarar

 Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med lojalitetsplikten följer ett totalt förbud mot att konkurrera med arbetsgivaren. Detta innebär således att arbetsgivaren i princip har en ensamrätt på det område som man som person är anställd på. Som en lojal arbetstagare ska man undvika alla typer av handlingar som kan komma att skada arbetsgivaren och tillika undvika intressekonflikter, såsom att vid sidan av jobbet arbeta med sådant som rubbar arbetsgivarens rykte och generellt sätt förstör de arbete som arbetsgivaren bedriver. Att bedriva konkurrerande verksamhet är alltså något man som anställd inte får göra. Det har dessutom ansetts kunna utgöra ett problem om arbetstagarens make bedriver konkurrerande verksamhet. Sammantaget går det inte att ge ett konkret svar på den frågan, utan detta är något som är upp till varje enskild arbetsgivare att bestämma om. Jag råder er därför att prata med arbetsgivaren och fråga om det är okej.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Jasmine El MallahRådgivare