FrågaKÖPRÄTTKöplagen29/01/2022

Har köparen rätt till hävning även om han kände till felet vid köptillfället?

Hej jag har sålt en bil med bristen att det skrapar i växellådan,vilket jag både skrivit och sagt till köparen.nu hävdar köparen att man inte fått den infon och häva köpet.köpare var och provkörde bilen 5meter bokstavligen,och sa att jag vill ha bilen jag är nöjd bara den startar och går men behöver vänta 3 dagar tills lönen kommit.köparen hämtar bilen och betalar och åker med bilen i 6timmar innan man hör av sig och säger att växellådan verkar trasig och vill häva köpet.jag anser att man blivit väl informerad både via annons och muntligt om bristerna på bilen,kan man häva köpet trots detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du – i egenskap av privatperson – har sålt en bil till en annan privatperson, att han eller hon nu vill häva köpet för att växellådan är trasig och att du därför undrar om det verkligen är möjligt.

Eftersom din fråga gäller köp mellan privatpersoner blir köplagen (KöpL) tillämplig. Om du har sålt bilen i egenskap av näringsidkare till en konsument, blir konsumentköplagen (KköpL) tillämplig i stället.

Fel i vara och inledande om de felpåföljder köparen kan göra gällande

Om bilens art, mängd, kvalitet och/eller andra egenskaper inte stämmer överens med ert avtal, är den inte avtalsenlig. Om bilen inte är avtalsenligt, föreligger ett s.k. konkret fel (17 § KöpL). Är varan felaktig och det inte beror på köparen eller något förhållande på hans eller hennes sida, får köparen kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd (30 § KöpL). Detsamma gäller om varan avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta (17 § tredje stycket KöpL).

Köparen får inte såsom fel åberopa vad han eller hon måste antas ha känt till vid köpet

Enligt 20 § första stycket KöpL får köparen dock inte såsom fel åberopa vad han eller hon måste antas ha känt till vid köpet. Med andra ord: köparen kan inte göra felpåföljder gällande för sådant som han eller hon visste om vid köpet. Det krävs emellertid inte att köparen faktiskt insåg att varan var felaktig, utan det räcker med att han eller hon känt till en omständighet som tyder på fel och förstått sambandet mellan denna omständighet och felet.

Av din fråga framgår att du – både i annonsen och muntligt vid köptillfället – har informerat köparen om att växellådan skrapar. Min bedömning är därför att han eller hon sannolikt måste ha känt till en omständighet som tyder på fel (att växellådan skrapar) och också förstått sambandet mellan denna omständighet (att växellådan skrapar) och felet (att växellådan kan vara trasig).

Närmare om avhjälpande och omleverans

Även om köparen inte kan antas ha känt till att växellådan var trasig vid köptillfället får han eller hon inte göra gällande vilken felpåföljd som helst, bara för att just den felpåföljden passar honom eller henne bäst. Köparen har i första hand rätt att kräva att säljaren avhjälper felet utan kostnad för köparen (34 § första stycket KöpL). Det betyder att säljaren reparerar eller står för kostnaden att reparera den felaktiga varan. Om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse får köparen dessutom kräva omleverans (34 § andra stycket KöpL), vilket innebär att köparen får ett nytt och felfritt exemplar av samma vara. Företar säljaren inte avhjälpande eller omleverans, har köparen rätt till ersättning för försvarliga kostnader för att själv avhjälpa felet (34 § tredje stycket KöpL).

Närmare om prisavdrag och hävning

I andra hand har köparen rätt till prisavdrag eller hävning, om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter köparens reklamation (37 § första stycket KöpL). Att köpet hävs innebär att säljarens skyldighet att överlämna varan och köparens skyldighet att betala och medverka till köpet bortfaller. För att köparen ska få häva köpet krävs dessutom att avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom eller henne och att säljaren insåg eller borde ha insett detta (39 § KöpL).

Slutsats

Min bedömning är alltså att köparen nog kan antas ha känt till felet i bilen när han eller hon köpte den och att han eller hon därför inte heller har rätt att åberopa felet. Även om köparen inte kan antas ha känt till att växellådan var trasig vid köptillfället, har han eller hon i första hand rätt till avhjälpande eller omleverans. Köparen har först rätt till hävning om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom eller henne och du som säljare insåg eller borde ha insett detta – vilket sannolikt inte är fallet här.

Vi på Lawline kan hjälpa dig!

Om du behöver ytterligare hjälp rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan enkelt boka en tid här.

Hoppas att mitt svar är till hjälp och tveka inte att höra av dig igen om du har några fler frågor!

Vänligen,

Casper ErikssonRådgivare