Har konsumenter rätt till garanti på varor?

Hur lång g garanti på begagnad motorcykel? Köpt på firma 2200mil e 05

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Tolkning av fråga och tillämplig lag

Jag tolkar det som att du har köpt motorcykeln i egenskap av privatperson (och således konsument) av ett företag. Det innebär att konsumentköplagen (KköpL) är tillämplig och jag kommer därför att utgå ifrån dess bestämmelser när jag besvarar din fråga.

Garanti är frivilligt för företag att lämna

Garanti är frivilligt för ett företag att lämna åt sina kunder. Det finns alltså ingen lagstadgad rätt till garanti för dig. Däremot har konsumenter en lagstadgad reklamationsrätt. Näringsidkaren, det vill säga företaget, har ansvar för fel som visar sig inom tre år från det att varan avlämnades till kunden (4:14 KköpL). Om motorcykeln till exempel avviker från den kvaliteten eller den beskrivning som den ska ha enligt avtalet, anses den som felaktig och du har då rätt att reklamera den (4:1 och  4:5 KköpL).

Sammanfattningsvis finns det alltså ingen lagstadgad garantirätt för konsumenter. Däremot finns det en reklamationsrätt som gäller i tre år från dess att du fick motorcykeln.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Sarah LianderRådgivare