FrågaARBETSRÄTTRast 04/03/2019

Har jag rätt till toapaus på mitt butiksjobb trots att butiken lämnas obemannad under toapausen?

Hej

Jag arbetar i butik och vi ska nu få ett nytt schema där vi lämnas själva 3 timmar på kvällen, jag har ibs har har redan en väldig ångest över detta! Jag undrar om det finns nåt jag kan göra åt detta förutom att alltid sjukskriva mig när min ibs spökar. Har jag rätt till toapauser?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Arbetsgivaren har en skyldighet att ordna arbetet så att du som arbetstagare kan ta de pauser som behövs utöver rasterna (17 § första stycket arbetstidslag). Du som arbetstagare har alltså rätt att ta en toapaus när du behöver det.

Det brukar vanligtvis inte heller vara någon fara att butiken lämnas obemannad under toabesöket. Jag föreslår att du pratar med din arbetsgivare och förklarar din situation. I de flesta fall går det alltid att lösa saker och ting genom kommunikation mellan arbetstagaren och arbetsgivaren.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Ava SetayeshRådgivare