Har jag rätt till studieledighet och från vilken tidpunkt har jag rätt till ledigheten?

Rätt till tjänstledighet för studier? Jag jobbar heltid (sedan mer än 4 år) på ett företag som ej är fackligt anslutet. För en vecka sedan skickade jag in ansökan om studieledighet. Jag har länge (sedan 23 okt) väntat på ett samtal från min chef utan svar och hade velat diskutera direkt med honom först. Jag skrev att jag önskar ledigt för studier på 50% from v4 2019 och på 100% from v 14 samt ev även till hösten om jag kommer in på vidare studier. Företaget följer svensk lagstiftning gällande tjänstledighet för studier. Nu undrar jag när jag har rätt till tjänstledighet (från vilken vecka) samt när jag har rätt till svar på min ansökan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om rätt till tjänstledighet för studier hittar du i Lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning. Avvikelser från dessa regler kan ske genom kollektivavtal på arbetsplatsen men då du har uppgett att din arbetsplats inte är fackligt ansluten så utgår jag ifrån att de inte är ansluten till något kollektivavtal.

Har jag rätt till tjänstledighet för studier?
För att ha rätt att ansöka om studieledighet måste du ha varit anställd på företaget de senaste 6 månaderna eller minst 12 månader under de senaste 3 åren (3 §). Eftersom du har arbetat i mer än 4 år uppfyller du detta krav och har rätt till ledighet för utbildning.
Studierna behöver inte ha en koppling till ditt nuvarande arbete men det får inte handla om enbart självstudier. Det är viktigt att ansöka om ledighet för studier så snabbt som möjligt, det ökar chanserna för att arbetsgivaren beviljar studieledigheten utan uppskov.

Från vilken vecka har jag rätt till ledighet?
Dina arbetsgivare kan inte neka dig att vara studieledig eftersom du uppfyller kraven. Däremot kan din arbetsgivare enligt lag skjuta upp din ledighet till en senare tid än den du har begärt. Om din arbetsgivare vill göra det ska han eller hon meddela dig om detta genast och ange varför (4 §).

Reglerna för arbetsgivares rätt att skjuta upp ledigheten skiljer sig åt för de som är kollektivavtalsbundna och de som inte är det. Om det finns ett kollektivavtal kan arbetsgivaren endast skjuta upp ledigheten i sex månader, efter det krävs samtycke från den fackliga organisationen som de har kollektivavtal med (5 §)
Om det saknas kollektivavtal, vilket det sannolikt gör i din situation, kan arbetsgivaren skjuta upp ledigheten på obestämd tid. Efter två år kan du dock begära domstolsprövning om arbetsgivaren fortfarande skjuter upp ledigheten då (6 §). Då väger domstolen ditt intresse av att få studera mot arbetsgivarens intresse av att verksamheten ska kunna fortsätta utan större avbrott (7 §).

Jag kan därför inte ge dig ett rakt svar på från vilken vecka du har rätt till studieledighet. Då arbetsgivaren inte kan neka dig studieledighet eftersom du uppfyller krav så har du i grund och botten rätt till ledighet fr.o.m. det datum du ansökt om. Men då arbetsgivare också har en laglig rätt att skjuta upp ledigheten är det inte säkert att så blir fallet.

När har jag rätt att få svar från min arbetsgivare om jag beviljas studieledighet?
Det finns inga regler i studieledighetslagen som talar om när en arbetsgivare ska ha lämnat svar om ledigheten beviljas. Däremot står det att om arbetsgivaren tänker skjuta upp ledigheten måste han eller hon genast meddela arbetstagaren om detta (4 § andra stycket).
Arbetsgivaren måste ge något form av besked till dig eftersom om arbetsgivaren varken ger klartecken om beviljande av ledigheten eller uppskjuter ledigheten begår han eller hon ett skadeståndssanktionerat brott mot studieledighetslagen.

Sammanfattning: Du har rätt till studieledighet men din arbetsgivare har dock en laglig rätt att skjuta upp din ledighet till en senare tid än den du ansökt om. Arbetsgivaren ska i sådant fall meddela dig om detta.
Om du själv är fackligt ansluten kan jag rekommendera dig att ta kontakt med facket om det uppstår några problem och även försöka kontakta din arbetsgivare igen för att få klarhet i situationen eftersom dina studier snart ska börja.

Jag hoppas att du har fått hjälp med din fråga och du får gärna återkomma om du har fler funderingar. Lycka till med studierna!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare