Har jag rätt till semesterlön om jag fått semesterersättning?

Hej,

Jag jobbar idag som timanställd men min provanställning gick över till tillsvidare efter 6 månader. Jag har haft 25 obetalda semerdagar, tagit ut 3 stycken och har alltså 22 kvar. Jag blev anställd i maj detta året. Jag ser på min lönespec att jag får semesterersättning på min lön varje månad men visst är inte det samma som semesterlön? Jag frågade min chef om jag får semesterlön utbetalat sommaren 2019 och då var svaret: nej, pga att du är timanställd och får spara semesterpengen själv. Stämmer detta? Jag jobbar 75%.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då din fråga gäller semester, semesterlön och semesterersättning kommer jag vända mig till semesterlagen när jag besvarar din fråga! Semesterlagen reglerar minimibestämmelser, vilket innebär att din arbetsgivare och du/ditt fackförbund, kan komma överens om andra saker som är mer gynnande för dig. Om din arbetsgivare tecknat ett avtal med ett fackförbund, kan din semester och semesterlön/ersättning se annorlunda ut än det jag beskriver nedan.

Men precis som du skriver har varje arbetstagare rätt till att ta ut semester. Att ta ut semester är en av tre semesterförmåner (1 § semesterlagen). De andra förmånerna är semesterlön och semesterersättning. Svaret på din första fråga är därför nej, semesterersättning och semesterlön är inte samma sak.

Du har rätt till 25 semesterdagar varje semesterår (4 § semesterlagen). Rätten till 25 semesterdagar påverkas inte av din anställningsform eller hur mycket du jobbar, sålänge du inte arbetar visstid kortare än 3 månader. Eftersom du har en tillsvidareanställning, har du rätt till tjugofem semesterdagar (5 § semesterlagen)

Dessa 25 semesterdagar kan vara obetalda eller betalda, beroende på hur mycket du arbetat under intjänandeåret (i ditt fall: 1 april 2018 – 31 mars 2019). I ditt fall innebär det att du haft obetald semester det här året, men att det du tjänar under det här året lägger grunden för din semesterlön/ersättning för nästa år. Eftersom du har en timanställning antar jag att din lön är timbaserad, och då ska din semesterlön beräknas enligt en procentregel, som innebär att din semesterlön är 12 % av det du tjänat under intjänandeåret (16 b § Semesterlagen). Den semesterlönen som beräknas utifrån procentregeln brukar generellt kallas för semesterersättning.

Din chef har rätt att genom avtal bestämma när din semesterlön/semesterersättning ska utbetalas. Den ska utbetalas vid semestern (semesterlön), årligen eller i samband med lönen varje månad (semesterersättning) (26 § semesterlagen). Om den utbetalas med lönen varje månad, ska det tydligt framgå i lönespecifikationen vilken summa som avser semesterersättning.

Sammanfattningsvis innebär detta att semesterlön och semesterersättning inte riktigt är samma sak (men är ändå är det), eftersom semesterlönen betalas ut i samband med semester och inte beräknas utifrån en procentsats. Semesterersättningen är 12 % av det du tjänar under intjänandeåret och kan utbetalas till dig månadsvis, årligen eller i samband med semester. Man får alltså antingen semesterlön, eller semesterersättning – inte båda två. I din fråga säger du att du fått din semesterersättning utbetald månadsvis, och därmed har du inte rätt till semesterlön.

Hoppas att detta besvarade din fråga!

Elina BergstedtRådgivare