Har jag rätt till semesterledighet under en provanställning?

Hej

Jag ska börja en provanställning på 3 månader. Jag undrar om jag har rätt att ta ut semester under denna tid?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Varje arbetstagare har rätt till totalt 25 semesterdagar per år (4 § semesterlagen). Samma paragraf säger dock också att ifall anställningen påbörjas efter den 31 augusti under året, har arbetstagaren rätt till endast fem semesterdagar. Något krav på intjänande finns inte för att få rätt till semesterdagarna.

Semesterlagen är en tvingande lag, vilket betyder att arbetsgivaren inte kan avtala bort den.

Jag skulle rekommendera dig att du kikar på ditt anställningsavtal, där kan du få mer vägledning. Du kan också höra med din arbetsgivare!

Oskar ForsbergRådgivare